Asbjörn rettede sig lidt op. Han skævede rundt og ledte efter "udgangen", det vil sige den vej han var kommet indad, da han gik væk fra stien. Stilhed. Han kunne ikke rigtig finde noget der lignede noget som han havde set før. Et træ lignede et træ og en stub en stub. Der var ikke noget her der sagde: Mig har du set før. Han spejdede på jorden for at finde fodaftryk, og fandt da, til sin store lettelse, et par store støvleaftryk, der pejede imod ham. Ergo skulle han den modsatte vej af de aftryk. Perfekt. Og mere matematik havde han aldrig haft brug for. Et smil bredte sig på de smalle læber, da han kastede et blik imod de træer der tilsyneladende gemte stien bag sig.
Han skænkede en tanke til den 'ukendte' der luskede rundt i skoven, og konkluderede at det nok havde været en hjort eller andet vildt, som straks var flygtet ved hans ankomst. Hvis ikke dét var tilfældet, så fandtes der jo så mange forunderlige ting i dette land, og langt de fleste var noget, man hellere ville leve foruden. Han sukkede og lod sin højre hånd hæve lidt over hovedet. Han hvilede hånden i håret, i et tilfældigt forsøg på at rette på de våde totter.
Straks som han skulle til at forlade sin (synkende) ståplads i mudderet, hørte han en stemme bag sig. Han rykkede lynhurtigt hånden fra håret og fast om sværdet, hvorefter han drejede rundt på hælen og pejede sværdspidsen imod sin "angriber". Det hele var gået ret hurtigt. En reaktion der var baseret på reflekser og gamle vaner. Han stirrede nogle sekunder på væsnet foran sig, før det gik op for ham at denne nok ikke ville ham noget ondt. (Ellers var det et 1) meget dumt væsen, der ønskede at hilse pænt før det dræbte og fortærede ham, eller 2) et meget udspekuleret væsen, der ville forsøge at snyde ofret til at stole på 1), før det ville dræbe og fortære offeret.)
Han sænkede sværdet og lod klingen peje imod jorden, dog uden at berøre den beskidte grund.
"Godaften, ville jeg nu snarere kalde det." påpegede han og hævede et øjenbryn. Han brød sig ikke om at folk sneg sig op på ham, men hvad kan man sige til det; der er der vidst ingen der kan lide.
Han gjorde nogle overvejelser og konkluderede at hunkønsvæsnet, der stod foran ham, nok ikke var af ondt sind, og valgte derfor at placere sværdet i sværdskeden (I hate using that word... Vi kalder den Kurt fra nu af) der hang i bæltet om livet. (Ja, han har en Kurt i bæltet... (lol)).
"Tilgiv mig, jeg troede De var ... En anden. Det vil sige, ikke en definérbar person, men blot en anden." Undskyldte han og smilte straks. Han var en mand af et venligt hjerte, og det ville aldrig falde ham ind at fægte med et sværd imod en kvinde. Heller ikke en meget... Let påklædt... Halvkentaur... -ting.