Ithilwen kommenterede ikke yderligere på hans konstatering, om chokket der uden tvivl var gået igennem hendes far. For det var vel sandt nok, og Wen kunne godt forstå ham. Hun forstod ham i mange af hans handlinger efter moderens død. Hun havde dog kun en ringe idé om hvor svært det måtte være. Men hun kunne forestille sig hvor splittet den ældre elver måtte være.
Ithilwen kunne ikke gøre andet end at komme med det opgivende grin, som ikke ligefrem kunne betegnes som et glad grin, men bare kort og opgivende. ”
Min bror har aldrig været til megen hjælp. Han kan ikke se længere end kanten af sine bøger.” hun havde opgivet sin bror for længst, og det vidste hun godt måske var forkert. Men når man gang på gang blev skuffet, gad man ikke prøve mere. ”
Det ved jeg godt du ville. Men det er ikke dit kors at bære, Rho. Jeg er en stor pige, jeg kan godt klare det selv.” hendes stemme var blidt og rolig, som hun kiggede på ham og forklarede at hun nok selv skulle klare det. Hun vidste inderst inde godt, at hun ville udvise hvor meget hun stolede på folk hvis hun spurgte om hjælp. Men inderst inde var hun nok for stædig og måske endda for stolt. Hun ønskede det bedste for sin far, og hvis hun måtte ofre det meste af sit liv på at give ham det, så gjorde hun det.
Ithilwen stod ganske stille, som Rhovandír rejste sig, og kiggede blot roligt på ham, uden mine til rigtig at gøre noget. Hun var pludselig blevet helt doven i kroppen, som at hun ikke rigtig orkede at holde noget hemmeligt mere. Han havde jo allerede set det som var, så hvorfor forsøge at dække det bag pyntegenstande.
Ithilwen stod helt slap i kroppen og kiggede let undrende på ham, som hun blev trukket ind i et kram. Hun havde ikke lige regnet med det, men et smil kom dog frem på hendes læber, som en beroligende og tryg følelse lagde sig ind over hende. Hun løftede sine arme og krammede ham tilbage, som hun begravede sit hoved let ned i hans skulder, for at få mere af trygheden ind over sig. ”
Efter den opdragelse jeg har fået, burde han vide at jeg er mere end rigeligt i stand til at tage vare på mit eget liv.” mumlede hun ned i hans skulder, og kunne ikke rigtig se hvad hendes stabilietet eller hendes brors for den sags skyld, havde at gøre med at han ikke rejste. De var voksne. Eller Randír var voksen, Ithilwen var ikke helt voksen, men meget tæt på.