Han smilede igen, da hun tog plads foran ham. Så var hun altså alligevel interesseret.
Til hendes første spørgsmål svarede han et hurtigt nik og et lavmælt "selvfølgelig," eftersom de andre i kroen stadig ikke skulle overhøre samtalen. Hvis alle vidste, hvem der var medlemmer, var det jo en idiotisk idé at prøve at holde klanen hemmelig.
Det hjalp på hans tonefald, da hun lænede sig frem, da han nu ville kunne kunne tale med hende med størrere lethed, end hvis hun lænede sig bagover, så han enten var nødt til at hæve tonefaldet eller prøve at gøre sig selv mindre forståelig, så folk ikke ville fatte, hvad han snakkede om, hvis de endelig hørte det.
"Som svar på dit første spørgsmål, så har jeg opdaget en dejlig, stor og rummelig grotte, som ligger skjult i bakkerne vest for Byen. Der er plads til over halvtres, måske endda tres mennesker derinde."
Inden han fortsatte sin forklaring, afgjorde han med sig selv, at han ville sikre sig, at hun nu også var til at stole på. Hvis han gav al information væk, og hun bare gav den videre, ville drømmen om klanen blive ødelagt.
Ødelagt eller bare udsat.
"Men den grotte er næsten fuldstændig isoleret mod kulden, og konstant udluftning, grundet små huller i loft og vægge. Det eneste der kræves for at holde den varm, et et bål eller et par fakler, hvis røg også kan slippe ud gennem tidligerenævnte huller. Det er altså intet problem."
Argon tænkte, efter endt forklaring af boligvilkårene, at det ville være smart at fortsætte til resten af Izilarnas spørgsmål.
"Hvad angår gruppen i sig selv, vil jeg afsløre for dig, at det er en klan. Dracoran-klanen for at være helt præcis."
Da han så hendes ene øjenbryn løfte sig ved navnet (hvilket jeg går ud fra, at det gør?), fortsatte han med et smil på læben. "Jeg fik aldrig introduceret mig selv. Navnet er Argon Dracoran. Lord Argon Dracoran. Klanen er opkaldt efter mine forfædre."
Han holdt, efter hendes glimrende eksempel på en ved bardisken, en længere kunstpause, hvor han tog en slurk af sin mjød, hvorefter han satte den fra sig på bordet. Han skulle jo ikke gå hen og få det dårligt af al den mjød.
"Men hovedsagen med klanen er, at vi vil genvinde den frihed, som er blevet taget fra os siden Mørkets Lord tog over. Vi bliver behandlet som skidt, både af Lyset Krigere, Mørkets Krigere og Inkvisisationen, hvilket jeg ikke vil finde mig i længere. Derfor samler jeg alle de ligesindede jeg kan finde i en klan. En klan, der skal stå for frihed, ære og loyalitet. Og hvad angår retningslinjer, så er den eneste hovedregel at man skal forholde sig loyal over for de andre medlemmer. Ikke lyve for dem. Ikke angive dem. Ikke skabe splid imellem dem. Til gengæld skal man beskytte sine egne for enhver pris. Det er det, der har været problemet i så mange andre bander, klaner eller ordener. Folk er for egoistiske og nægter at hjælpe andre. Folk der efterlader dig til at dø."
Hans tonefald var begyndt at blive hårdere, mere anspændt nu, hvilket han straks lagde mærke til og prøvede at slappe af igen. Hans inderlige had til egoister havde været lige ved at tage overhånd. Han bemærkede også først for sent, at hans krystalhandske var vokset og havde ladet kløer vokse ud af fingerspidserne, og havde efterladt dybe ridser i bordpladen.
"Hovedsagen er," begyndte han på ny i et lidt mere afslappet tonefald. "At folk har brug for hinanden for tiden, de ved det bare ikke. Derfor vil jeg gøre et forsøg på at hjælpe dem. Og alle der indviljer i dette, er selvfølgelig under min og de andre medlemmers beskyttelse."
Han stoppede endelig sin lange enetale og ventede på Izilarnas svar.