Eadgar den Andægtige havde ikke i sinde at placere skyld på andre end sig selv. Han havde tidligere prøvet at give skylden videre og det havde kun ført til kaos, fortrydelse og en aftale med en varulv. Selv da Renny påstod, at det aldrig have været hendes hensigt at lade dem ende i denne situation (Hvad i al Lyset havde så været hensigten?), modstod Eadgar lysten til at placere skylden hos hende.
Templet havde brugt uanede mængder af formaninger og skifttegn på at advare om kødets svaglige karakter. ’
Hver enkelt prøves ved at blive draget og lokket af sit eget begær’ messede Lysets tilbedere sigende til hinanden, når de stod på de kølige, hvide marmor-sten i deres tynde tøfler og lange rober.
’
Hvis nu dit højre øje dér bringer dig til snublen og fald, så riv det ud og kast det fra dig’, supplerede de mest indtørrede gejstlige, som sjældent kom ud.
Eadgar den Andægtige støttede ikke den brutale ordlyd, men forstod at man kunne blive nødt til at gøre noget drastisk for at afvise fristelsen – også selvom det i øjeblikket kunne virke ligeså skræmmende og smerteligt som at fysisk lemlæste sig selv - for: ’
når begæret har undfanget, føder det synd; og når synden er fuldbyrdet, frembringer åndeligt forfald’. Og intet kunne være værre end forfald, når man tilbragte tiden i bøn på kolde sten, fjernt fra det levede liv ude på den anden side.
Men Eadgar befandt sig ikke på kolde tempelsten nu. Han befandt sig i kontakt med Rennys varmblodede væsen. Hvis han skulle gå sin åndelige undergang i møde, så skulle det være her, hjulpet på vej af Rennys kærtegn og altoverskyggende kropslige nærvær.
Hendes hænder bag nakken fik den unge mand til at mærke den elektriske sitren langs rygsøjlen.
Har du lyst til mig, spurgte Renny
Hovedet blev bøjet ned mod hendes øre, hvor han tog sig i at fortabe sig i hendes lugt og varme og mærke, hvordan nogle det mørke hår kildede uvant på kinden.
Hænderne endte om hendes liv.
Ja, svarede Eadgar stumt. Ja, ja, ja, ja.
Hjertet bankede af iver, vejrtrækningen var overfladisk og det eneste han bekymrede sig om var, hvordan de kunne komme endnu tættere på hinanden. Lyset var så skarpt, at det fik alt omkring til at fremstå endnu mere falmet og gråt i mørket omkring dem.
Ganske let, så læberne kortvarigt berørte det blottede stykke hud lige under hendes ene øreflip, hviskede han hæst:
”
Jeg tror, at jeg bliver nødt til at gå nu.”
Kroppen gjorde imidlertid ikke meget for at efterleve de sagte ord. Hænderne blev omkring hende - kroppene låst til hinanden - men det blonde hoved blev løftet, således at de atter kunne se direkte på hinanden. Afstanden var så kort at det var svært for de grønne øjne at se væk fra Rennys mund:
”Vil du hjælpe mig med at komme over muren?”