Solens blide forårskys var som at bringe flere fregner til livs i det unge ansigt. Hovedet tiltede blot en anelse frem i stedet tilbage. Skyggede for kærligheden der kom fra oven. Hun er på vej tilbage, han hørte ikke helt efter, det lød som volapyk i hans øregange. Hvorfor blandede de udefrakommende intetsigende ord sig med hans virvar af tanker. De kredsede om Rhoslyn og hvordan hun kunne tro noget så sortseende at Isari havde fordømt hende fra at få mand og barn.
Åndsfraværende ænsede han ikke smilet, men så i stedet taskensom blev givet til ham. Den ene hånd greb om remmen og svang den over skulderen. Ingen spørgsmål stillet. "Jeg glæder mig også til at se byen i fuld liv," fik han efter nogen tid svaret på informationen. Var det for hverdagsagtig en dialog? Han bød dæmonen ind i hans tanker og forventninger til byen, som han ikke have noget andet formål der, end at lære at stå på egne ben.
Er de dygtige? kunne han næsten vove at spørge dæmonen mens de lyttet med. Det ville være noget andet hvis han blot lod sig liste ind i hans hoved og tale med ham, men det ville være tæt på en barnlig leg.
Tasken hang solidt henover skuldrene, ærmerne var foldet op og hænderne hang ned langs siden af kroppen. De var ikke lærermester og lærling, men alligevel følt han sig trukket tilbage i rækkerne. Ethian lod blikket glide lidt omkring, som han prøvede at tyde hvor langt de gik fra hinanden, hvor hurtigt han skulle gå for at følge tempoet, hvor risikabel det ville være at lade en finger tage fat.
Skulle man give efter for det, de kunne jo fortælle hinanden alt. Ethian tog en selvsikker vejtrækning ind og lod hånden der lå til siden mod dæmonen glide hen og gribe let fat i hans lillefinger med sin pegefinger. En lille kro i forsøget på at få ...
nærheden i den simpleste forstand.
"Jeg skal nok bedre mig og komme et skridt tættere på nogen i lyset," rømmede han sig med en tørhed i halsen. Hæs, men pligtopfyldende i lysten til at gøre Mørket ham stolt.
Krystallandet