Romeo så noget forbløffet ud da Phillippe tilbød ham at mærke efter. I et øjeblik var han lidt mundlam. han havde aldrig prøvet at en anden mand snakkede sådan til ham. Det var jo sådan nogle scorereplikker han brugte dengang han var en ung knøs og ville imponere pigerne
hjemme i Medanien. Det var længe siden.. Mon Phillippe svang til.. begge sider? Uanset hvad, vedkom det ikke ham.
Det bevægede sig mærkeligt i maven på ham, da han mødte Phillippes charmerende smil der hurtigt ændrede sig til en akavet grimasse. Det var tydeligt at se at kinderne hos den anden var blevet varme. Måske blev han flov, men det er vel heller ikke lige sådan noget man går og siger til en præst. En hellig mand. Romeo følte sig dog langt fra hellig. Han gengældte Phillippes akavede smil med sit eget, og kom med et tilbageholdt fnys der skulle lyde som en blanding af rømmelse og et kluk.
"Jeg tager Deres ord for det." lød det venligt, og han smilede bredt med læberne presset sammen. Det var tydeligt at se at Romeo kæmpede med sine følelser. Han ville både være den professionelle præst, men også den menneskelige Romeo som bare ville more sig, og have nogle nære relationer. For ham kunne det åbentbart kun være det ene eller det andet. Brynene pegede opad, så han fik en let panderynken. Han rømmede sig igen.
Der var en stilhed der landede imellem dem da samtalen faldt tilbage på Phillippes forbandelse. Det lød som om at Phillippe ikke havde mere at sige om det.. og Romeo selv, kunne heller ikke få sig selv til at bringe emnet på bane igen. Det var ligesom afsluttet. Nu handlede det bare om, om Romeo overhovedet kunne hjælpe manden fri af sin forbandelse. De sad side om side og studerede morgenens kommen. De røde farver var nærmest nu hvisket bort, og de blålige, skarpe nuancer var på himlen.
Samtaleemnet var fødselsdage. Romeo havde kommet til at fortælle at han fyldte år. Han så lidt overrasket ud ved Phillippes lykønskning, men så blev blikket mildt og venligt.
"Tak Phillippe."
Han var egentlig ikke typen der fejrede sin fødselsdag. Han fik selvfølgelig lykønskninger og velsignelser hos templerne. Men egentlig.. havde han ikke fejret den. Ikke siden sine teenageår.
"Hvilken tid på året har De fødselsdag?" spurgte Romeo venligt til mandens udtalelser.
Da Phillippe havde spurgt om fødselsdagen skulle fejres eller glemmes, rystede Romeo lidt på hovedet.
"Jeg fejrer sjældent min fødselsdag." svarede han ærligt. Han kunne godt se at manden havde et drilagtigt smil om læberne, og han ville ikke være alt for meget en dødbidder, så han prøvede at gengælde den samme friske energi som Phillippe havde,
"Og nu hvor jeg bliver tredive.. kunne det rent faktisk være godt at glemme det!" han kom med en hæs latter, og prøvede at gengælde et smil der mindede om Phillippes.
Romeo Bayron | 31 år | Præst | Varulv
"and sometimes it's like I can't even breathe.
But maybe tomorrow. (...) Maybe I'll feel better in the morning."