Usikkert skiftede Ingrid vægten lidt fra fod til fod, hvilket fik hende til at virke en smule urolig. Hun ville ikke rode sig selv ud i problemer nu hvor hun lige var kommet fri fra problemerne, men hun var også blevet bedt om at forklare sig.
" Altså.. " lød det kort fra hende, for hun stoppede for at tænke sig ekstra godt om hvad hun sagde. Læberne foldede sig mod hinanden og blikket flakkede tænkende rundt, som om hun håbede på at få øje på et eller andet der kunne hjælpe hende med forklaringen.
" Hvis nu en fra uhm.. middelklassen overfladt mig, på grund af mit lys. Hvem ville blive troet på? En fra middelklassen, eller en ussel, beskidt og fattig pige fra Den Nedre Bydel? Selvom jeg ikke ville have gjort andet end at komme gående, vil det med stor sandsynlighed være ham eller hende fra middelklassen der sagde at jeg var til fare for omgivelserne, der blev troet på. " Blikket faldt tilbage på vagten, og hun holdt en kort pause, inden hun forsatte.
" Hvis samme person fra middelklassen, overfaldt dig og sagde du var til fare for omgivelserne, ville der så blive troet på en aggressiv galning fra middelklassen, eller en byvagt? " denne gang svarede Ingrid ikke selv på det, men det var åbenlyst at hun ville sige at der ville blive troet på vagten. Hun sank kort en klump og slog blikket ned, inden hun trak på skuldrene.
" Du har lovet på din side, fordi du er en byvagt. Du har en.. respekteret plads her i byen.. "