Relationen om hvad han havde gjort, ramte hende lige så stille. Hendes øjne blev helt smalle, mens hun betragtede ham uden at sige noget. Vejrtrækningen blev langsom, afmålt som hun blot kiggede på hans skikkelse. Betragtede hvordan han bevægede sig, hvordan hans blik søgte hendes. Og for første gang i meget lang tid, lød hun ham finde det.
For skammede han sig over hvad han havde gjort? Sådan at smide hende under en vogn, der kom kørende med høj fart. Vidste han hvad dette kunne betyde, ville de finde ud af hvem hun var? Og hvorfor havde han så gjort det, hvorfor var han kommet ned i slummen, og bedt hende om hendes færdigheder. Måske ville det være en god ting han kiggede ind i hans øjne, af hvilke grunde vidste hun ikke helt - for kunne man stole på en der ikke skammede sig? Nej, men det hun så mange gange behøvede, var nogen der faktisk blot kunne kigge ind i de brune øjne, uden hun skulle tabe pusten og blive mindet om, hvad der var så skamfuldt for mange personer. De ting, hun havde været nød til at se.
Hun fugtede langsomt sine læber, ikke at det gjorde meget, da det eneste hun smagte var vandet fra himlen. Hun trådte et skridt frem, ikke frembrusende - ganske forsigtig. Uden at fjerne hendes øjne fra hans, hun ville se hans skam - mærke den.
Men intet skete, og det skabte en forvirrende fuge imellem hendes bryn. Hvorfor? Og en lettelse løb igennem hende, som vandet der silede ned af hendes øjne der råbte at han havde forrådt hende.
“
Er jeg så lidt værd, for andre?” Spurgte hun, og mærkede hvordan hendes underlæbe ganske forræderisk begyndte at skælve. “
At man beder mig, gøre ting - Zaladin venter med åbne arme om at gøre. Også lader man mig i stikken, ved at fortælle det videre?” Hun var ikke vred, hendes fingre fleksede men ikke i en prøvelse for at knytte sin næve, og sende den afsted imod hans ansigt. Nej det var mere en nervøst træk, som hendes tunge igen gled hen over læben. Hun søgte efter sine ord, som en voldsom kræft greb omkring hendes brystkasse og trak ned. Det gjorde ondt, lige så ondt som den dunkende fornemmelse i de såret fingre.
For hun nævnte kun det for ham, hun allerede vidste - hun var i bunden af fødekæden, dem man spyttede på når man gik forbi. Fordi man mente man var uhumsk og mindre værd.
“
Du behøver ikke følge mig resten af vejen - kontrakten er opløst, du behøver ikke være bekymret.. Jeg er ikke et bæst der søger hævn...” selvom at nogen trak i hende, grundet deres blik stadig mødte hinanden. Var varulven træt, hun kunne ikke mere - og havde ikke lyst til, at han skulle se hende begynde at græde for alvor.
Så hun vendte ryggen til ham, og gjorde mine til at gå. Der var vel ikke mere for dem nu.
Jo en sidste ting; “
Jeg skal nok finde krystaller til at betale dig tilbage, for hvad du har gjort i aften for mig. Bare giv mig noget tid.”
For mine sidste krystaller skal gå til mine brødre. Ordene forblev dog usagte, som hun tog et vaklende skridt fremad.