Tårerne efterlod skinnende striber i det fine, åbne ansigt og fik ham til at bide sig i tungen. Renny tørrede dem kort efter væk med sit ærme, men Eadgar kunne ikke vriste sit blik fra det, selvom han burde.
Jeg efterlader ikke nogen nogle steder, hvor de ikke hører til.
Det gik ikke. Han kunne ikke få sig til det alligevel. Hendes uskyldighed var for overvældende; hendes dybfølte beklagelse for stor. Den dårlige samvittighed, der nu var større end han kunne have den i begge hænder, lagde sig trykkende for brystet; fik det til at spænde i hovedet og kæbemusklerne til at spille, som konsekvens af en tydelig grublen. Det gik ikke. Han kunne simpelthen ikke bryde deres fælles Lys nu, for atter at erstatte det med Mørke. Hun havde set nok, det fortalte hun ham jo. Eadgar den Andægtige samlede sin forkynderstyrke og tog blidt om hendes hænder med sine egne.
”Det er okay, Renny. Det var en fejl og jeg tilgiver dig. Lyset tilgiver dig, ligesom Lyset har tilgivet mig”
Hvad i alverden skulle han ellers gøre? Han kunne knap nok se på hende uden at det skabte en instinktiv beskyttelsestrang, der forbød ham at gøre mere skade. Hun havde set nok Mørke. Renny skulle ikke lide mere – ikke nu, hvor hun havde fået ham tilbage.
Det var simpelthen utænkeligt at afsløre, at han (i hvert fald delvist) var skyld i, at en barbarisk, kynisk og kold varulv netop nu var ved at samle sig sammen til at kunne give Renny en skrækkelig overraskelse. Hvis hun vidste hvor lavt han var sunket på grund af deres første møde - der var så ulig dét, de sad sammen om nu…
Så Eadgar den Andægtige tav om den dårlige samvittighed og forsøgte at opretholde deres kugle af fælles Lys og lykkelig uvidenhed, ved at klemme hendes hænder en ekstra gang.
O, Lysets lys vær mig nådig.