Kortvarigt troede Judah virkelig, at Innogen ville slippe ham helt - at hun ville lade ham vende om, og se til i stilhed imens han forlod hende og hendes hjem. Han var halvvejs igennem at vende sig om, var ved at træde væk, men så mærkede han det. Han mærkede grebet omkring sin underarm, og følelsen af hende der trådte tættere ind imod ham. Atter stivnede varulven og så ventede han. En handling han fortrød så inderligt, da han hørte hvilke ord der formede sig på Innogens mund.
Synet af halvelverens glasøjne, på renden til at fælde en tåre, og hendes skælvende læber - det pinte ham. En pine der satte sig i hans øjne, frembringende en grimasse der helt alene talte for sig selv. Han rynkede brynene i et forsøg på at kontrollere den forfærdelige følelse af skam og skyld, der bredte sig i ham. Det sammen med den brændende vrede, der strakte sig og ødelagde al kontrol han nogensinde havde haft i sin krop. Den var som en ild, altødelæggende og nedbrydende - og den brændte, den brændte blot endnu mere idet Innogen åndede ud og talte. For hver gang at hun nævnte Ham, bredte ilden; helt ind til den sad i hans øjne. I de ganske grønne øjne.
Det fald ham ikke engang ind at lyve overfor hende - for hvorfor skulle han? Han vidste udemærket, at trods han var blevet lovet at hans handlinger; grunden til hans afsættelse, ville blive holdt tæt med de inderste af de inderste i hæren, så ville det alligevel nå ud. Så selvom det blot ville nå ud som et rygte, en historie. Han havde prøvet at lære sig selv ikke at frygte det øjeblik, hvor han blev konfronteret med sandheden. Men han fandt alligevel sig selv - i dette øjeblik - skælve ved Innogens ord, ikke alene kun af vrede men også sorg og skam.
Hvis han kunne græde, så havde han gjort det. Men det kunne han ikke, det havde han ikke kunne i meget, meget lang tid. Ilden der var hans vrede, havde udslettet hver en enkelt tåre han ville have fældet.
“Du ved ikke hvem jeg er; hvad jeg er.”
Hans stemme skælvede af vrede idet han endelig talte:
“Innogen du ved ikke hvad du taler om - jeg ved ikke hvad der har forblændet dig; hvad der har fået dig til at se på mig på dén måde,-“
Han veg lidt tilbage fra hendes hånd, idet den rørte ved hans brystkasse. Han trådte mindre end et skridt tilbage, stadigvæk med blikket klynget fast til hendes våde, der ikke synes at ville give slip på ham. Han kunne ikke længere holde sig tilbage, om det var alkoholen, eller blot hele situationen der bragte ham dertil, det vidste han ikke. Men han forsøgte ikke engang længere. Der var ikke længere nogen grund til, at standse sig selv.
“Jeg slog ham ihjel fordi jeg kunne.”
Han hørte sig selv tale, men han havde ikke længere kontrol. End ikke da han fortsatte, og han mærkede den frembrydende tyngde sætte sig i hans mave - kvalmen, sammen med hans galoperende hjerte:
“Fordi han stolede på mig - fordi han var der, sammen med mig.”
Det var hans tur til at gribe hende, gribe hende omkring hånden der havde berørt hans bryst, ganske tæt ved hans hjerte.
“Han troede han kunne hjælpe mig; han troede han kunne fjerne den smerte jeg følte - jeg skreg af ham, at han skulle gå, men han ville ikke. Han var ikke gang bange, imens han holde mig.”
Han bed nærmest ordene, imens han talte - tydeligvis påvirket af den vrede, der emmede fra hans mund:
“Men han burde havde været bange - han burde have flygtet.”
Han pausede, så tårene der langsomt, men sikkert flød fra halvelverens kind. Måske hvis han fortsatte, så ville hun indse hvem han virkelig var. Måske ville hun indse, at hendes varme og venlighed ikke kunne hjælpe på, hvad han havde gjort. Så han standsede ikke endnu:
“Jeg slog ham ihjel, fordi det er det vi gør - varulve skelner ikke mellem venner, soldater.”
Han hev efter vejret, bremsende sig selv, inden han til sidst, helt sammenbidt udtalte ordene:
“Forstår du det?”
Judah slap hende, prøvende på endnu engang at trække sig selv fra hende. Han svor hans hjerte bristede idet han hørte hendes skælvende ord.
“Så hvilken mand er jeg så, Innogen? Kan du svare mig på det?”