Glimtet der pludselig var til stede i de abnormalt blå øjne begyndte så småt at ligne en undertrykt form for fortvivlet skrækslagenhed, der straks derefter faldt mere trist. Og i takt med at han fortsat forsikrede hende om hendes skæbne iblandt menneskene, pressede hun sin læber en smule mod hinanden. Hun ville virkelig ikke tro på ham. Men teoretisk havde han vel ret. Hun havde overværet netop, hvad han fortalte om. Men hun kunne slet ikke forestille sig, at
hun ville ende med at blive frygtet på samme niveau som et sadistisk og kødædende monster. Hun var harmløs! Var hun ikke? Igennem de få dage, hun havde været på jorden, havde hun godt nok oplevet, at hun besad en smule højere fysisk styrke, men var det ikke tydeligt, at hun ikke ville kunne gøre en flue fortræd? Hendes blik faldt og hun drejede en smule benægtende sit ansigt væk. Dog nåede hun ikke at krølle sig helt sammen, før hun fangede syne af noget skinnende i øjenkrogen, hvilket fik hende til at atter dreje sit hoved forsigtigt mod ham.
Og som havde det aldrig været til stede, forsvandt usikkerheden fra hendes ansigt og blev erstattet af et oplysende og forundret udtryk af nysgerrighed, som han præsenterede armbåndet for hende. En tand forvirret måtte hun dog lige se op for at fange Caydens øjne og så ellers tilbage mod smykket. Forsigtigt rakte hun sin ene hånd frem fra kappens dække og samlede det blidt op fra hans hånd, hvor hun bedre kunne betragte det i sin egen. Igen havde han talt om fare, som var det uundgåeligt. Han ejede ikke den samme tillid, som hun gjorde, og det kunne selv hun fornemme. Roligt steg hendes mundvige op i et tilbagevendende smil, som hun lukkede sine fingre omkring armbåndet og rettede smilet direkte tilbage på ham.
”Det skal jeg nok gøre.” sagde hun endelig efter et par øjeblikke af ren paf-hed. Hun var ikke sikker på, hvad en historiker ville kunne gøre for at redde hende ud af farer, men måske var han i stand til mere end hvad stereotypen i hendes hoved var.
”Tusind tak.”
Med det sagt begyndte hun så ellers at rykke lidt mere op sig og med minimalt besvær rejste hun sig op på to ben igen. Stadigvæk med armene rakt lidt ud til her sin side for balance. Og hun måtte da også tage et par små, klodsede skridt for ikke at snuble i de mange løse sten, som stranden bestod af.
”Du må endelig ikke tænkte forkert om mig, men jeg må hellere vende tilbage til byen.” forklarede hun sig endelig, mens hun børstede lidt sand af sig.
”Jeg håber, at vi kan ses igen, så jeg kan besvare flere af sine besværlige spørgsmål.” Hun klukkede let af morskab, inden hun begav sig væk hen over stenene. Det var en klar fordel at gå på dem uden sko på. Dog stoppede hun bragt efter et par skridt og drejede fronten omkring og mod dæmonen, denne gang hvor det lykekdes hende at ikke ende på sin bagdel. Et stort muntert smil malede hendes ansigt, hvor glæden ligeledes var blevet en smule skarpere.
”Jeg skal nok bevise overfor menneskene, at jeg ikke er noget de skal frygte.” udtalte hun sig en smule højlydt, så han kunne høre hende på afstanden, inden hun vendte sig igen for at fortsætte på sin vej tilbage til sit nye hjem.
"Bare vent og se, Cayden Roux."
//Out//
"she's profoundly naive; unimaginably wise.
a newborn in a grown woman's body and mind."