”Det var mine stjålne æbler!” sagde den olme og meget, meget store bodejer. Han pegede på en lille stabel af nu-stødte æbler, der lå på jorden. Hans udtalelse slog ham tydeligvis som noget makaber, og han stod stille en tid, fastfrosset i frygten om at nogen havde hørt hans udtalelse.
”Det var mine æbler!” sagde han igen, denne gang mere stålsat.
”Som jeg har stjålet!” Den store mand blev først nu rigtigt vred, hvilket man kunne se på hans røde ansigt, sammenbidte tænder og store sammenkrøllede knytnæver. Nicolaus vidste at det var et godt tidspunkt at forsvinde på, greb om både skjold og taske, og sprang op fra boden. Foran ham ænsede han en fe-lignende skikkelse, et syn, han aldrig før var løbet ind i. Straks sparkede hans nysgerrighed ind, og en tid stod han fanget i en konflikt mellem sin interesse, og en vred mand med skinkehænder. Manden med næverne vandt idet han for tredje gang prøvede at lyve om hvordan han havde fået fat i æblerne.
Nicolaus kiggede på alfen, og nikkede ind mod centrum af markedspladsen. Skyerne var begyndt at trække sig tættere sammen, men centrum af pladsen lod til at være et godt sted at gå hen. Ingen idé om hvorfor.
”Hey!” råbte manden efter ham.
”Du skylder mig fra mine æbler!” men Nicolaus havde allerede lagt god afstand mellem manden og sig selv.
OBS.: Nicolaus tilstedeværelse giver folk lyst til at fortælle sandheden ;)
Send mig en pm hvis i vil dele noget saftig sladder!