4. SELVFORTJENT
"Fortæl mig..." Hans stemme var rolig, balanceret og foruroligende afslappet. Jeg rørte ikke på mig. "Skreg han? Bad han om barmhjertighed? Faldt han på knæ?" Jeg svarede ikke. Adrian Wynx stod med ryggen til mig. Hans øjne var fæstnet ind i pejsens ild, som havde flammerne brændt sig fast.
Regnvover havde været klar til at tage mig fra bymidtens festligheder til de store landområder. Det havde været en lang tur. Regn og vind havde været mod dem, men som en pil i luften, var Regnvover styrtet afsted uden frygt. Hingsten var stærk og havde i sinde at føre sin rytter til den ønskede destination.
"Den tavse type, er De?" Wynx vendte sig mod mig, hans øjne glitrede i skæret fra pejsens flammer. Han var ikke ligesom Rogers. De isnende blå øjne gennemborede mit psykiske skjold. Denne mand var selvsikker, stærk, farlig og snu.
Det var forkert at kalde Wynx intelligent; ikke fordi han ikke besad intelligens, men fordi denne menneskelige kvalitet netop var for human til at passe på et væsen, der var så afgjort inhumant. Og dog, så var han så menneskelig, at det var mig ubegribelig hvorfor ingen havde endt hans liv endnu.
Wynx-herregården lå langt fra storbyen, blandt marker, enge og skovområder. Ejeren levede i mørke, med hjemmets vægge presset op mod træer og krat, hvor ingen sol skar igennem. Når der endelig faldt lys ned mellem træernes grene, måtte Wynx bide det i sig. Han nægtede at forlade sit hjem, og det var sjældent at han blev spottet i byen. Han mente, at når folk ønskede ham, så skulle de opsøge ham det sted, hvor han havde mest magt.
"Hvor kom vi fra?" Jeg gøs. Vinduet bag mig lod en kold vind glide op under min kappe. Min krop skælvede en anelse, men om det var grundet kulden eller nervøsiteten, kunne jeg ikke vurdere. Wynx gjorde mig urolig i både krop og sind.
Herregården var stor, mørk og tom. Møblerne var lavet af massivt træ, væggene var tomme for kunst, gulvet knirkede faretruende og en tung og ubehagelig lugt hang overalt i hjemmet. Den eneste udsmykning der var at finde, var diverse jagtvåben og makabre trofæer, der med deres døde øjne, studerede de to levende mennesker. Buer, spyd, pile og økser beklædte væggene.
"Jeg er her for at gøre regnskabet op." Min stemme var solid og mild. Trods frygten lå under overfladen, havde jeg lært at beherske den. Udnytte den. Stilheden faldt mellem os.
"Så det er ham, der har sendt Dem?" Wynx lød ikke overrasket. Han fremskaffede en karaffel fra en hylde, og skænkede sig selv et glas af dets indhold. Hans hænder var rolige.
"Ved De hvorfor jeg har gjort, hvad jeg har gjort?" spurgte manden.
Jeg kendte ikke meget til Wynx. Min viden var ikke bredere, end den gennemsnitlige borgers.
"Jeg har ingen interesse i dine tilståelser." svarede jeg køligt.
Wynx smilte.
"Jeg er en morder, ligesom Dem," begyndte han uopfordret. Jeg brød mig ikke om at blive sammenlignet med folk som ham. Han fortsatte: "Mine metoder er bare mere... Renlige, hvis De forstår." Jeg fik en dårlig smag i munden.
Afventende og tålmodig, betragtede han mig, i håbet om at jeg ville svare ham.
"Nej? De ved måske at jeg stod for afhøringen af Lysets Krigere."
Afhøring var et alt for pænt ord, bemærkede jeg.
Manden tog en tår af sit glas og betragtede pejsen igen. "Jeg var uforskammet god ved dem, må De forstå." tilføjede han. Dette var en skrøne - men på den anden side, så havde der aldrig været nogen til at modbevise det.
Der var en lang og ubehagelig pause, hvor Wynx både tømte og genopfyldte sit glas. Han sukkede. Man skulle tro at en mand så hadet som han, ville have vagter og hjælpere overalt. Men han levede i ensomheden. I mørket.
"Men fortæl mig så..." Hans iskolde øjne skar ind i min krop. Jeg slog blikket ned.
"Hvordan havde De planlagt at dræbe mig?"
Jeg lod ordene hænge imellem os. Stilheden var uendelig. Wynx ansigtsudtryk forvred sig pludselig i ubehag.
Noget - en følelse - tog hans opmærksomhed. Wynx så op og stirrede på lejemorderen foran sig, idet hans syn blev sløret. Han vaklede bagud, ramte væggen og lod karaflen falde til jorden; den sort pøl bredte sig henover gulvet, imens han kæmpede for at trække vejret. Forgiftet. En pludselig skælven overtog hans før så rolige krop. Øjnene blev vilde. Svedperler viste sig på panden.
"Hvordan jeg havde planlagt det? Jeg tænkte at jeg ville bruge en mere... Renlig metode." hånte jeg og kunne ikke udelade et smil. Jeg betragtede overvejende væg-dekorationen. Wynx støttede sig gispende til væggen i et kort øjeblik, førend han satte i løb mod mig.
Herregården var solid, men sammenstødet fik dog væggene til at knirke. Wynx blev kastet tværs igennem rummet, som en dukke, og ramte endevæggen hårdt.
Det gjorde ikke ondt før han forsøgte at bevæge sig, og så hvordan spyddet gennemborede hans krop og naglede ham til væggen. Han kunne mærke et ribben stikke ham indefra, men det var det mindste af hans bekymringer. Wynx stirrede på morderen for enden af skaftet. Det var et af hans foretrukne jagtvåben. Angriberens hænder havde et jerngreb om spyddets, øjnene lyste med foragt mens læberne smilte mildt til ham.
"Jeg ville lige tilføje et personligt præg." hvislede jeg hæst og trådte væk, for at lade ham få sine sidste øjeblikke i fred. Han lod mig forlade herregården uden et ord. Da jeg steg op på min hest hørte jeg ham dog.
Wynx hylede i smerte og skræk, pludselig bange for at dø alene.