Det havde været et spektakel i byen tidligere. Et par unge vagter var styrtet ind i Asbjörns kontor, for at melde et mord på en af deres med-vagter. Generalen havde straks fået sin hest sadlet, og var taget ud til scenen, hvor en ung byvagt rigtig nok lå badet i sit eget hjerteblod. De to unge vagter havde været forvirrede og fortvivlede, for hvem ville dog gøre noget så grufuldt, at myrde en stakkels ung mand, som blot gjorde sit arbejde. Asbjörn havde dog set dette ske flere gange, og mindede de to andre vagter om, at det nok ville være en god idé at patruljere i grupper på mindst tre fremover. Det var den tredje vagt han havde mistet i denne måned.
Asbjörn var straks taget afsted, for at finde synderen og gøre en ende på dennes frie tilværelse. Han tillod ikke mord på sine mænd. Desværre var byvagten ikke i tvivl om hvem der havde ført sværdet, som havde endt den unge vagts liv. Brynjar. Den gamle hest var ikke særlig glad for sump-terræn, så han havde fulgt de friske fodspor til fods. Des længere ud i det vandede område, des svagere blev fodsporene. I sidste ende gik Asbjörn afsted efter instinktet og ønsket om at få tørre fødder. Et virvar af siv og grene gjorde det næsten umuligt at orientere sig, konstaterede han, men holdt for hovedet højt og blikket fast. Ret forude så han en skikkelse imellem de hvid-gule siv. Han genkendte straks brynjen, der skinnede lystigt i de få solstråler, som blev kastet igennem træernes krogede grene. Byvagten stoppede sin gang, og placerede sig på en lille forhøjning, så han kunne få et ordentlig syn af sin vagts morder. Han sukkede højlydt.
"Jeg kendte den dreng ganske godt, Brynjar. Han var en af mine egne væbnere, da jeg selv startede. Jeg håber
virkelig at du havde en god grund til at ende hans alt for korte liv." hans stemme var rolig, men disserede let af irritation. Han havde svært ved at håndtere tanken om, at hvorend Brynjar gik, så efterlod han sig et spor af døde mænd. Asbjörns døde mænd, vel og mærke.