En blanding af tang, tung alkohol og støv hang i luften i det lille lokale.
Diamantbugten var kendt for at samle diverse snavs af alle slags. Og mens Minali godt vidste at det refererede til personer uden rent mel i posen, så kunne mørkelverkvinden konkludere, at dette også gjaldt kroernes interiør, der nok ikke havde været gjort rent. Nogensinde.
Høje stemmer skar gennem luften, og flere og flere personer begyndte at bevæge sig mod lydkilden ved det lille bord. Nogen hujede, andre buhede, og særligt en høj stemme dominerede over alle de andre.
”Neeeej!”
En stor, kraftigt bygget pirat tog sig til hovedet i frustration. Hvis det ikke var fordi han var skaldet i forvejen, ville han uden tvivl været blevet det, når han greb ud efter sit fantom-hår, og så sine hårdt tjente stjålne penge blive trukket over til den hastigt voksende bunke, på den anden side af bordet, af dressurpisken.
Som om en mørkelver ikke var ejendommelig nok med deres udseende, så sad Minali oppe på toppen af bordpladen i skrædderstilling, og de funklende mønter gjorde kun hendes smil bredere. Der var som elektricitet af passion i hendes øjne. Hun viftede kortene imod sig og åndede dybt ind, som for at skovle den lækre atmosfære ind i ansigtet.
Skyggen af hendes befjerede hat faldt ned foran hendes øjne, og hun knipsede en anelse til den, så hun kunne se. Den var tydeligt for stor, for den havde tilhørt den højtråbende herre. Og nu var den hendes. Ikke fordi hun skulle bruge den. Men bare af princip. Piraten bankede hænderne hårdt ned i bordet. Drikkekrus klirrede, øllen skvulpede, og bordet rykkede sig skrabende længere hen af gulvet med Minali på det.
”Det er snyd! Det kan ikke være rigtigt!” skreg han.
Minali blev dog siddende upåvirket. Hun skævede til sin drikkelse, der langsomt begav sig længere og længere mod kanten. Med en tung mørkelvisk accent hoverede hun:
Støttende med håndfladen mod bordpladen, svang hun sig ned på gulvet. De mange pengesække tog hun op i sin favn, og det skadefro smil blev kun større.
”Det kan du ikke! Jeg bliver ruineret. Jeg har fire børn der hjemme jeg skal tage mig af!”
Med et skulderryk rullede Minali med øjnene.
Med disse ord begyndte Minali at skubbe sig vej ud gennem gruppen af tilskuere. Nogle grinte, andre så misundeligt til. En enkelt yngre herre klappede den skaldede pirat på skulderen i et malplaceret forsøg på sympati.