Rygterne om den omrejsende teatertrup nåede den unge Ciriya af Kazimi, mens hun befandt sig midt i Balzeras pulserende marked. Rygterne spredte sig som en summen gennem boderne på markedet, og selvom hun vidste, at man ikke burde lytte til den sladder, der florerede i gaderne, så fangede netop denne nyhed alligevel hendes interesse. Ciri havde hørt om sådanne trupper før. Hvordan de var en kulturel blanding af en grad, hun sjældent havde set. Et virvar af forskellige racer fra mange forskellige dele af krystallandet. Hun havde altid været fascineret af kultur, selv før hun var flyttet til Balzera og havde brugt den til at tage sit nye hjem til sig. Derfor var hun også næsten nødt til at kigge forbi, når nu en så glimrende mulighed for at opleve andre kulturer, end dem hun allerede kendte, fandt vej til Balzeras gader.
Langsomt, og fulgt af både sin personlige slave og et par vagter fra palæet, fandt hun derfor vej til pladsen, hvor truppen havde sat deres scene op. Det virkede umiddelbart som et meget beskedent foretagende, men det var vel også mest praktisk, når man skulle bringe det hele med sig på rejsen gennem landet? Trods de beskedne forhold, eller måske faktisk på grund af de beskedne forhold, var denne type forestilling uvant for den unge prinsesse, og hun holdt sig derfor lidt i baggrunden, selvom stadig fulgte nøje med i stykket. Også selvom hun var lige så fascineret af den brogede sammensætning af racer og personligheder, der arbejdede både på og bag scenen. De var faktisk slet ikke dårlige af en omrejsende trup at være, men selvom flere af dem måske havde bedre evner som skuespillere, så blev Ciris opmærksomhed alligevel fanget mest af det unge halvdyr. Eller i hvert fald den unge kvinde, der spillede et halvdyr. Det var jo umuligt at vide, om der var tale om kostumer eller egentlige race-træk i et skuespil. Ikke desto mindre så var det en imponerende effekt, hun havde på publikum.
Der var ingen tvivl om, at Aileen fascinerede den unge prinsesse, der var lige dele optaget af Aileens effekt på publikum og indlevet i hendes rolle. I sådan en grad at hun tilmed stod tilbage med en knugende fornemmelse i maven, da scenen med Aileens tilfangetagelse var overstået, og hun måtte tage en dyb vejrtrækning for at falde til ro igen. Det var et vovet stykke at opsætte i Balzera, hvor slaveriet stadig var en del af hverdagen, men det lod til at teatertruppen havde undgået for megen negativ opmærksomhed, og for deres skyld håbede Ciri, at det forblev sådan. Ikke desto mindre kunne hun se, at det ikke kun var hende, der var blevet påvirket af skuespillet. Det var ret tydeligt, at flere personer forsøgte at overkomme det ubehag, som den unge skuespillerinde havde indgydt i dem. Hvordan hun havde formået det i sådan en grad, var en gåde for Ciri, men hvis hun kunne få mulighed for at veksle et par ord med hende, kunne hun måske få svar på sine spørgsmål? For hvorfor rejste en pige med hendes talent dog rundt med en teatertrup? Med de rigtige rammer kunne hun sikkert drage det vidt, med den effekt hun havde selv med hendes upolerede skuespillerevner.
Det lå dog ikke i Ciris natur at blande sig i sådanne sager, men hun blev alligevel stående på pladsen selv efter stykket var færdigt, i håb om at få den unge skuespillerinde i tale. Ikke for at skabe splid mellem hende og truppen, men på grund af en ærlig interesse i Aileens evner på scenen og en vis ’professionel’ interesse også. Ciri var jo selv optaget af interesser, der ofte blev forbundet med optråden, om end ikke med skuespil, og at have sådan en effekt på publikum… det måtte simpelthen være opløftende! Så mere end fascination og ærefrygt, så var det nysgerrighed, der fik Ciri til at blive stående. Hvordan gjorde hun mon?