I sin favn bar Isiodith på rene klude, som hun med kontrollerede og rolige bevægelser, klargjorde og placerede nær en af de mange brikse på helbredernes stue; den, hvori hun i løbet af dagen havde tilset alskens ørkenelvere, og konsulteret med lærde folk og ikke mindst udvekslet nyttig viden. Hendes hypoteser var blevet taget godt imod; tilmed havde Isiodith mærket en stigende respekt fra sine kollegaer.
Det var trods alt derfor, at Isiodith var rejst med de øvrige diplomater og turen havde været lærerig. Den unge skovelver følte sig fyldt med en særlig energi, kun hendes stigende og umættelige behov for viden kunne skænke hende.
Så, alt var godt, mindede hun sig selv om, som hullet i maven knirkede insisterende. Stadig havde Rakaa og hende ikke talt sammen, siden deres veje var skiltes tidligere på ugen og snart havde Isiodith ikke mere tid i ørkenriget. I sandhed kunne Isiodith ikke benægte, at hun savnede hans selskab, til trods for de få timer, som de havde spenderet i hinandens samvær.
Sjælevenner, det var hvad, du troede, bed en krigerisk stemme af hende men inden, at Isiodith kunne nå at bide igen, gik døren til helbrederstuen op. Ind trådte en ung ørkenelver, hvis kåbe og ansigt var indsmurt i blod og støv.
Uden at standse i hendes bevægelser, og med en professionel effektivitet, gestikulerede Isiodith mod en af briksene. ”Tag plads”, bad hun, i en tone der ikke indbød til megen diskussion. Hun havde, igennem sin uddannelse og dernæst hendes praksis, set langt værre men der var ingen tvivl om, at denne fremmede havde behov for hendes hjælp.
”Mit navn er Isiodith Lómadriethiel. Jeg er her som ven af ørkenriget og De kan trygt stole på, at jeg kan tage mig af Deres skader”, præsenterede skovelveren sig, hvorefter hun nærmede sig manden med rolige og fattede isblå øjne.