Æra
Dianthos' Dommer, ypperstepræstinde for Azur
Korte sting af en ubehagelig fornemmelse, ikke mere end, når nogen kniber én. Det gjorde ondt, men ikke skade. For hvert indøvet, formanende ord, den gamle præstinde sagde, havde hun den fornemmelse.
*Gør mine ord ikke større indtryk?* tænkte hun, mens hendes bekymring steg. Når hun selv tænkte, genlød det somme tider som en utydelig hvisken i det sind, hun havde lukket sig selv ind i. Nogle hørte det, nogle gjorde ikke, men kunne lige så lidt holde sig selv fra at tænke, som alle andre. Der var altid en chance for, at hun lod noget slippe herinde, der ikke skulle ud. Men hun var stolt over aldrig at holde noget hemmeligt.
”Du har ikke givet mig andet valg end at blive… Jarko.” Endelig havde hun fanget hans navn.
”Ved begå en forbrydelse i mit nærvær, har du tvunget mig til at gøre min pligt og sørge for, at du bliver straffet derefter. Ved at forsøge at flygte, gav du mig ikke andet valg end at følge efter. Og ved at begå forbrydelser hele dit liv, forbrydelser du ikke er blevet dømt for, tvinge du mig til at se på din fortid, veje din handlinger og dømme dig retfærdigt. Du har bragt dig selv i denne situation, og jeg kan ikke lade dig gå.” Der var endnu en grund til, at Æra purre nægtede at forlade Jarkos sind, og det var, at hun instinktivt vidste, hun ikke kunne. Hendes krop var alt for langt væk nu. Man kunne måske sige, at det var noget, hun holdt hemmeligt. Kort efter at have besvaret Jarkos anmodning med et rungende ”Nej”, ændredes alt hvad hun så og hørte, fra Jarkos fortid til hans nutid. Det føltes som at køre alt for hurtigt i hestevogn eller få et tæppe revet væk under sig eller et eller andet sted imellem. Jarkos havde taget kontrollen fra hende.
*Lige meget, jeg har set nok… for nu.*
Dommeren gensendte heller ikke disse vagters ansigter, ikke i dette lys. Deres ansigter blev lyst op som en rød flamme passerede forbi nedefra. Det fik dem ikke til på nogen måde at se hverken venlige eller forstående ud. Lidt forsinket hørte hun deres ord. Smugling af enhjørningeblod i sig selv blev ikke straffet hårdt, men at slå en enhjørning ihjel, et helligt dyr, var noget helt andet. Det skrev hun sig bag øret. Beskyldningen om voldtægt kom ikke bag på hende, men ”ældre dame” – dette fornærmede hende overhovedet ikke – og ”død” var foruroligende. Vagterne, der havde fundet hende og Jarko, vidste ikke hvem hun var, så hvordan kunne disse vagter regne det ud. Hvad være var, hun vidste ikke, hvor hendes krop nu var henne. Mens hun smilede hovmodigt over at have alle de beviser, hun skulle bruge for at sætte Jarko i fangekælderen, begyndte usikkerheden om, om hun ville nå tilbage til sin livløse krop i tide at sætte ind. Angsten for, at hun kunne komme for sent, havde siddet i hendes rygrad, siden hun opdagede sin evne.
Mens Jarko havde kontrollen over sit eget hoved, ville Æras tilstedeværelse og dermed hendes tanker være mere slørede; men de ville stadig være der, og der var meget lidt, hun kunne gøre ved det.
”Føj for Zaladin” svarede serganten og slap grebet om Jarkos hage, som om han var spedalsk.
”Send ham i arresten!”
I Kiles øjne er guld, magt og styrke lige så meget værd som de brædder, du står på. Jeg vil dømme dig lige så upåvirket. Og smiger hjælper dig heller ikke!
"Aflad renser synderens sjæl. Det hjælper ikke ofret."
- De To Paver -