Dalán Handrinson
Historiefortæller og verdensmand
Dragonflower 19.04.2019 17:59
"Uden den mindste tvivl!" dav Dal Cedrik ret, og dværgens dybe, rullende latter blandede sig med halv-rævens bjæf i en hjertelig symfoni.
"Jeg burde have vist bedre end at lave et vædemål med dig" lo Dal muntert og vendte sin opmærksomhed kort mod rævens evige følgesven
"Helga, jeg beder dig.. Næste gang, så tal mig fra det! Bid mig i ankel om nødvendigt!" bad han grævlingen.
"Jeg havde troet sandet i pelsen ville have været det værste for jer! Men ja, naturligvis. Sko er nu en praktisk ting at kunne bruge til tider!" klukkede han muntert. Det var de små ting man ikke tænkte over var rarer, før man så nogen uden.
Den tilbudte skorpion blev samlet op, og delte i tre, så de to andre også kunne få del af glæden. Dal havde en fast teori om, at mad bare smagte bedre, hvis man spiste det sammen med andre. Og der var få han hellere ville dele et måltid med, end sin god ven og Helga. Dal smagte den med de andre, og så først noget skeptisk ud, men som de knasende lyde blev mindre, og honningen smeltede i dværgens mund, blev hans udtryk helt saglig.
"Jeg siger dig Cedrik, du har altid haft næse for at finde de bedste lokale delikatesser, men denne gang! Der har du overgået dig selv!".
Deres drikkevare kom, og Dal bestilte en skål med honningvand til Helga for de sidste krystaller.
"Et kvad ja! Hmmm.. lad os se.." det var så tydeligt som solopgangen på en klar himmel når Dal digtede. Hans udtryk havde en helt særlig karakter, og han blev fjern, og stadig utrolig nærværende på én og sammen tid.
Olien blev taget imod i og vendt og drejet mellem de kraftige fingre, mens det blev studeret nøje, selvom blikket kun var i fokus den halve tid.
"Amen Cedrik dog! Hvis jeg ikke viste bedre ville jeg tro det var mig der havde vundet, og ikke dig!" lo han, og gav sin ven et kærligt klask på ryggen.
Øllen blev drukket halvt, inden Dal nikkede bestemt.
"Så har jeg noget!" erklærede han glad og viftede efter kromutters opmærksomhed
"Kromutter! Jeg låner scenen for et øjeblik". Hun hævede et skeptisk øjenbryn, men nikkede. Dal viste det ikke var smart at komme med nyt, uafprøvet materiale på et sted som Liljenfryd.. Men kunderne var få, og humøret generelt lunkent nok til, at Dal ture tage chancen.
Energisk hoppede dværgen ned fra sin stol, og gik på den lille forhøjning i gulvet, der gav den som scene. Her rømmede han sig efter alle kunstens regler, og sage:
"Kære gæster! I dag har min ven her, Cedrik Ravneklo, gjort det umulige, og om det har jeg skrevet et kvad! Det er ikke vers om hans storhed, skønt han fortjener det, så ville vi være her hele natten og den halve dag med. I stedet, kære venner, skal i høre om hansfærd!" introducerede han sig, og lod den værste mumlen falde til ro, inden han begyndte.
Det skete til den forårs fest,
Et vædemål sku' stå.
Om listig Ræv ku' rejse syd
og til Dianthos nå!
Kom så Riggeti-rakketi-vikketi-vakketi-hu-og-hu-i-ha!
Om listig Ræv ku' rejse syd og til Dianthos nå.
Det hede sand, det krydses sku'
Og tiden den var kort
Tilbage til den Liljenfryd
Før sommeren var gjort!
Tilbage til Den Liljenfryd før sommeren var gjort.
Hvad der skete på den færd,
Det tales kun om tyst.
For flor-let slør og skorpion
Kan ikke være kysk!
For flor-let slør og skorpion kan ikke være kysk!
Utålmodigheden vågnede
Da sommeren gik på hæld
På Liljenfryd, var ingen dværg
Til at hoste op sin gæld!
På Liljenfryd var ingen dværg, til at hoste op sin gæld!
Moralen er, lad vær at væd
Så er din lykke gjort.
Det umulige det klares let,
Når der skal øl på bordet!
Det umulige det klares let, når der skal øl på bordet!