Loyalpeanutbuter 23.10.2018 19:16
OBS! DETTE ER MIN MENING! Ikke en systemanalyse, siden jeg ikke rigtigt har den rigtige erfaring.Jeg elsker det system vi allerede har. Der er mange muligheder for at lave forskellige karakterer. Og nu har jeg så fået et lille problem som måske kun er sket for mig. Eller det vil sige at jeg ikke er stødt på det endnu. Men Jeg tror at jeg ville kunne støde på det. Jeg har lavet en karakter der hedder Nobacy. Medmindre du vil lave en tråd med mig (Hvis det er tilfældet kan du se den på min profil) kan jeg bare sige at min karakter er en gammel elver som har ekstremt meget kamperfaring. Det ville betyde at hun har set de fleste finter og fiduser man kunne finde på at lave. Men rent systemmessigt er det et problem. Det lidt ligesom at være superman når man leger superhelte. Men helt så op er min karakter ikke. For ingen ville kunne forudsige alt. I hvert fald ikke hvis man også skal være god til at kæmpe. Og her er problemet. Der er ikke stats for kamperfaring.
Så lad os sige at jeg har lavet en menneskekarakter med 10 i våbenfærdigheder. En anden har lavet en elver som hele sit liv har kæmpet med sværd og er over 1000 år gammel, og har våbenfærdigheder på 7. Statistiksmessigt er det en no-brainer hvem der vinder. Mennesket. Men i en kamp kan erfaring være meget mere dyrebar end våbenfærdigheder. Erfaring gør at man kan forudsige til en hård-fin grænse hvad modstanderen kan gøre. Selvfølgelig ikke alt, men finter ville ikke være særlig effektive. Men hvis man har høje våbenfærdigheder ville man for det meste ikke få brug for finter. Kamp er også psykologisk. Altså hvis kampen er lige.
Lad os ændre spillereglerne:
Elver: Kamperfaring-10, Våbenf...-7
Menneske: kamperfaring-7, Våbenf...-10
Nu er der ekstremt mange faktorer der spiller ind. Bare for at gøre det simpelt bruger jeg det med finterne igen. Hvis mennesket bruger finter ville det ikke være særligt effektivt. For elveren ville kunne forudse det. Men måske er der ikke brug for at være uforudsigelig, når der nu er tale om at mennesket har højere våbenfærdigheder. Men siden mennesket ikke har lige så høj en kaperfaring får mennesket måske mulighed for at tænke dette. Jeg kunne blive ved, men det gider ingen af os at høre på...
Desuden er våbenfærdigheder meget uspecifikt. Fordi når det er våbenfærdigheder ville det i mine øre lyde som om at man er god til at bruge mange våben. Men sådan er det ikke. Hvis jeg lavede en karakter som er virkelig god til at bruge en bue vil jeg sætte våbenfærdigheder højt. Men hvis man kun kigger på statestikkerne ville det se ud som om at denne karakter har et stort udvalg af våben.
Måske man kunne have en eller anden form for karakterbeskivelse, ligesom race, bare med våben. Så hvis man har et højt tal i våbenfærdigheder ville man kunne have flere våben. Det kunne ligge under våbenfærdigheder hvilket våben karakteren specialiserer sig i.
De her ting tror jeg ville kunne gøre statestik-delen bedre og mere overskuelig at læse (ikke nødvendigvis at lave, hvilket kunne være et problem). Men det lyder som om det er ekstremt meget programmering. Måske endda et månedsprojekt. Jeg ved ikke engang hvor meget det ville ændre... Desuden bliver det hele vel fikset hvis man skriver det i karakterbeskrivelsen. Men så igen. Det virker lidt op at man kan forudsige hvad modstanderen gør når der ikke er nogen kamperfarings- stat.