Foreslag til ændring/forbedring af stat-sys (Måske forværring)

Loyalpeanutbuter

126
posts
1
karakter

Loyalpeanutbuter 23.10.2018 19:16
OBS! DETTE ER MIN MENING! Ikke en systemanalyse, siden jeg ikke rigtigt har den rigtige erfaring.

Jeg elsker det system vi allerede har. Der er mange muligheder for at lave forskellige karakterer. Og nu har jeg så fået et lille problem som måske kun er sket for mig. Eller det vil sige at jeg ikke er stødt på det endnu. Men Jeg tror at jeg ville kunne støde på det. Jeg har lavet en karakter der hedder Nobacy. Medmindre du vil lave en tråd med mig (Hvis det er tilfældet kan du se den på min profil) kan jeg bare sige at min karakter er en gammel elver som har ekstremt meget kamperfaring. Det ville betyde at hun har set de fleste finter og fiduser man kunne finde på at lave. Men rent systemmessigt er det et problem. Det lidt ligesom at være superman når man leger superhelte. Men helt så op er min karakter ikke. For ingen ville kunne forudsige alt. I hvert fald ikke hvis man også skal være god til at kæmpe. Og her er problemet. Der er ikke stats for kamperfaring.

Så lad os sige at jeg har lavet en menneskekarakter med 10 i våbenfærdigheder. En anden har lavet en elver som hele sit liv har kæmpet med sværd og er over 1000 år gammel, og har våbenfærdigheder på 7. Statistiksmessigt er det en no-brainer hvem der vinder. Mennesket. Men i en kamp kan erfaring være meget mere dyrebar end våbenfærdigheder. Erfaring gør at man kan forudsige til en hård-fin grænse hvad modstanderen kan gøre. Selvfølgelig ikke alt, men finter ville ikke være særlig effektive. Men hvis man har høje våbenfærdigheder ville man for det meste ikke få brug for finter. Kamp er også psykologisk. Altså hvis kampen er lige.

Lad os ændre spillereglerne:
Elver: Kamperfaring-10, Våbenf...-7
Menneske: kamperfaring-7, Våbenf...-10

Nu er der ekstremt mange faktorer der spiller ind. Bare for at gøre det simpelt bruger jeg det med finterne igen. Hvis mennesket bruger finter ville det ikke være særligt effektivt. For elveren ville kunne forudse det. Men måske er der ikke brug for at være uforudsigelig, når der nu er tale om at mennesket har højere våbenfærdigheder. Men siden mennesket ikke har lige så høj en kaperfaring får mennesket måske mulighed for at tænke dette. Jeg kunne blive ved, men det gider ingen af os at høre på...

Desuden er våbenfærdigheder meget uspecifikt. Fordi når det er våbenfærdigheder ville det i mine øre lyde som om at man er god til at bruge mange våben. Men sådan er det ikke. Hvis jeg lavede en karakter som er virkelig god til at bruge en bue vil jeg sætte våbenfærdigheder højt. Men hvis man kun kigger på statestikkerne ville det se ud som om at denne karakter har et stort udvalg af våben.

Måske man kunne have en eller anden form for karakterbeskivelse, ligesom race, bare med våben. Så hvis man har et højt tal i våbenfærdigheder ville man kunne have flere våben. Det kunne ligge under våbenfærdigheder hvilket våben karakteren specialiserer sig i.

De her ting tror jeg ville kunne gøre statestik-delen bedre og mere overskuelig at læse (ikke nødvendigvis at lave, hvilket kunne være et problem). Men det lyder som om det er ekstremt meget programmering. Måske endda et månedsprojekt. Jeg ved ikke engang hvor meget det ville ændre... Desuden bliver det hele vel fikset hvis man skriver det i karakterbeskrivelsen. Men så igen. Det virker lidt op at man kan forudsige hvad modstanderen gør når der ikke er nogen kamperfarings- stat.
Soul

Soul

The tea drinking Kitten!

113
posts
2
karakterer

Soul 23.10.2018 19:46
Forstår sagtens dine pointer.  Og kan se hvordan det kan skabe problemer, at have flere "stats" på karaktere, problemet med at have for mange stats er, at det vil kunne låse rollespillet bag disse stats, hvilket vil give mindre kreativitet til rollespillet.

tager vi et system som Shadow run, Dungeon and dragons, så er det meget låste systemer, hvor alt er baseret på terninger, her ser man sin karakter som sin personlighed, og det som er på arket, er det ikke på arket kan du det ikke. Længere er den ikke.

Andre systemer så som mutant and mastermind og Godbound, så er det systemer hvor det goft sagt kun er ens "talenter" som er beskrevet på din karakter, og løse attributes, hvilket gør at ens karakter er meget løs, bundet af ens kreavitivtet hvilket giver muligheder for mere farverige karaktere, der ikke er låst bag murer, men i stedet har dette system problemet "Hvorfor kan du dette? - giver det mening? - er det fair?

Forskellen på disse to systemer er en meget forskellig måde at spille selve rollespillet på, nogle holder meget af de låste, mens andre holder meget af de åbne, nogle vil begge, nogle spiller hybrid systemerne så som World of Darkness. Hvor du har stats men disse kan tolkes på i stituationer, og mange af disse hybrid systemer, giver mulighed til at spillerne kan argumentere for hvorfor er dette stat X frem for Y, hvilket åbner op for meget kreativt spil.

Her på siden, vil jeg sige at systemet fungere godt, netop af grunden af man ikke føler sig for låst af sine stats, men der altid er mulighed for at argumentere for hvorfor, hvordan og på hvilken måde. I det alt er åbent, der er nogle stats som låser nogle ting, og giver mulighed for at lukke debatter, om hvem og hvorfor person X burde vinde og ikke Y, i det man kan sammenligne stats med situationen. Dog da systemet stadig er åbent, giver det også mulighed for netop at man kan være kreativ og gøre ting ud fra argumenter fra baggrund, blanding af evner, stats eller magier og derfor kan noget ekstraordinært som ingen andre end dig kan.  Åbner også op for mere kreative stituationer, hvor der ikke er en åbenlys stat eller evne der løser det, men kreativitet tanker, og netop denne egenskab ved låse systemer syntes -jeg- netop giver gode muligheder for at spille ens karakter fuldendt.

Betyder det at der ikke skal ændres på systems? Nej selvfølgelig ikke, der er altid mangler og fejl, men det perfekte system til rollespil, vil aldrig findes.

For netop at kigge på din Fx...så vil jeg vurdere at det du endelig snakker om, endelig bare er en blanding af våbenfærdighed og taktik, er du god nok til begge så bliver du ikke overrasket i kamp, og kan nemt forudsige din modsstanders muligheder, men aldrig vide hvilken af de mange muligheder de tager. Dog, giver det også flere muligheder for at "kontrollere" din modstander til netop at tro de muligheder som din modsstander tror er gode, i virkeligheden er de bedste for dig.  Men netop dit problem :) vil jeg mene KL faktisk løser i en blanding af de to stats.
KL deler ikke op mellem strategi og taktik, så derfra kan man vel argumentere at kamperfaring/sense of combat er en blanding af våbenerfaring og taktik(måske også alder) udgør kamperfaring, mens Intelligens, kreativitet og taktik udgør strategi?

Men som sagt forstår sagtens din problem, og kan selv se flere steder hvor der kan være mangler på KL, men igen..At ændre system og tilføre mere, vil gøre rollespillet mere lukket? Så ville det være en fordel? Specielt når man tænker på post by post rollespil? Netop her vil jeg mene at de åbne systemer er bedre til post by post, og hybrid/lukket er bedst når man spiller Pen and paper rollespil :)
The twin eyed demon, with a voice colder than ice: Opia
The emotional weapon, with a mind of its own: Lality

Use as you see fit:
Spørgs og du får et svar :) ligemeget emnet!
Facebook: https://www.facebook.com/stefanie.hvilsom
Discord: Zhadalina/Soulzero #4530
Krystal

Krystal

Skaberinden

5773
posts
21
karakterer

Krystal 23.10.2018 20:40
Færdighedspointsystemet på KL er en af vores meget gamle ting, så jeg sætter stor pris på at få feedback på det! :)

For lige at lægge ud, så har systemet to formål:
- At sikre, at folk tænker over, hvor deres karakters svagheder og styrker ligger
- At gøre det muligt at lave en hurtig sammenligning af to karakterers færdigheder

Det sagt, så er det også vigtigt, at man tager andre ting i betragtning, når man sammenligner karakterer. I dit eksempel med elveren, vil en karakter, der har trænet en færdighed i flere århundreder naturligvis være bedre end en karakter, der har trænet den samme færdighed i et årti. 
Der er også racer, der besidder nogle ting naturligt. F.eks. hvis man sammenligner en ork og et menneske med samme point fordelt i styrke, vil orken naturligvis stadig være fysisk overlegen i forhold til mennesket. 

Jeg er ikke helt sikker på, hvad dit forslag til forbedring egentlig er? - Vil du uddybe? :)
~ Krys ~

Loyalpeanutbuter

126
posts
1
karakter

Loyalpeanutbuter 23.10.2018 21:19
Jeg kan udmærket godt se dine pointer. Krystallandet er noget helt andet end pen and paper. Og systemet er allerede fantastisk. At putte mange flere færdigheder på "karakterarket" ville helt sikkert kunne låse systemet og gøre det mere lukket. Det ville være forfærdeligt hvis vi lige pludselig skulle kaste med terninger når vi er på kl...
 
Efter min mening kunne kamperfarings-færdigheden være en god ting hvis det bliver implementeret rigtigt. Kamp kamperfarings-færdigheden som jeg ser det, vil have til formål uddybe hvordan man kæmper. Det vil være, som soul siger en kombination af alder og taktik. Men det vil ikke kun være det. Og som Soul siger, vil man kunne danse uden om dette problem ved at bruge en kombination af taktik og våbenfærdigheder. Men hvis kamperfarings-færdigheden bliver implimenteret ville taktik få et lidt andet formål. Måske en lidt stor ændring;
Når jeg tænker taktik så er det meget kompliceret. Jeg ved at du, krys har læst Nobacy's profiltekst. Så lad mig bruge hende til eksempel. Hvis hun ikke var lettere (eller meget) sindssyg ville hendes taktik være meget højere. Men fordi hun så gerne vil kæmpe mod andre slår hun med vilje hjernen fra, og nogle gange ignorerer hvad hendes sunde fornuft siger. (Jeg tænker taktik som mange ting, især sund fornuft) Rent stats- messigt ville det betyde at hun vil have svært ved at vinde generelt. Hvilket ikke er en dårlig ting, karakter-messigt. Men grundet hendes historie ville hun have mange instinkter. Kamperfaring. Kamperfaring på min karakter vil på en måde blive blokeret af hendes lave taktik. For hendes lave taktik ville vel forhindre hende i at kunne forudse hendes modstander? I hvert fald hvis modstanderen har en bare lidt højere taktik. Kamperfaring skal ikke være fuldstændig afhængig af alder. Det ville næsten være dumt at en 16-årig har mere en 7 i dette. Prøv at tænk på en sensei man har gået til kampsort til hele sit liv bliver gammel og man selv bliver voksen. Grundet sensei's alder ville han have svært ved at vinde over sin elev. Men sensei ville helt sikkert kunne overaske sin elev grundet sin kamperfaring. Men taktik lyder stadigt meget som kamperfaring. Her er sådan jeg opfatter de to ting

Taktik: Evne til at kunne vurderer sit miljø. Sund fornuft. Vurderer andre menneskers adfærd og trusselsniveau. Vurderer omgivelser (landskab, bygninger osv) og deres trusselsniveau. Evne til at planlægge. Evne til at holde hovedet koldt under presset situationer. Osv.

Kamperfaring: Evne til at kunne sammenligne modstanderes træk med hvad man har set før (i kamp). Vurderer eventuelle modstanders trusselsniveau. Evne til at kunne bruge omgivelser til ens egen fordel (vurderer hvornår allierede vil angribe, vurderer hvornår modstanderes allierede vil angribe, vurderer hvordan landskab, bygninger, osv. kan bruges til et nyt angreb). Evne til at undgå dumme fejl som man har begået før (antagelser om modstander(e), finter, falde over åndssvage ting, osv). Evne til kunne holde hovedet koldt med ulige odds. Osv.

Det andet forslag med våben kan vi diskuterer senere. Men her er det med kamperfaring.

Loyalpeanutbuter

126
posts
1
karakter

Loyalpeanutbuter 23.10.2018 21:22
her er karakteren jeg snakker om:
https://www.krystallandet.dk/characterprofile.php?id=5066
Krystal

Krystal

Skaberinden

5773
posts
21
karakterer

Krystal 30.10.2018 12:20
Jeg er enig i, at "våbenfærdighed" kan være en lidt problematisk stat, da den ikke inkluderer træning uden våben. Det kunne muligvis være interessant at ændre denne til "kamptræning" (vil umiddelbart hellere kalde det træning end erfaring - sidstnævnte kommer også med karakterens alder og baggrund.). Taktik er, som du nævner, noget bredere og kan sammenlignes med visom i andre systemer. 

Jeg tror ikke, at det så meget er, at der skal tilføjes en ny færdighed, men blot gøre våbenfærdighed .. bredere? 

Du må sige til, hvis jeg ikke har forstået dig rigtigt :)

~ Krys ~

Krystal

Krystal

Skaberinden

5773
posts
21
karakterer

Krystal 30.10.2018 12:20
(Har i øvrigt lige tilladt mig at smide emnet hen under "forslag og ønsker" i stedet for opslagstavlen.)
~ Krys ~

Loyalpeanutbuter

126
posts
1
karakter

Loyalpeanutbuter 30.10.2018 13:04
Ja Det lyder som det jeg gerne ville bringe frem i lyset. Og fedt at du har sat det under forslag og ønsker. Vil gerne snakke om den anden ting jeg nævnte senere, har ikke lige overskud til det for tiden.
Krystal

Krystal

Skaberinden

5773
posts
21
karakterer

Krystal 30.12.2019 14:00
Som en del af opdateringen på fredag bliver "våbenfærdighed" ændret til "kampteknik" :)
~ Krys ~

1 1


Chatboks
Gæst
[smilies]
IC-chat
Online nu:
Lige nu: 0 | I dag: 3