Voo tog fuglen ned fra hovedet og aede den forsigtigt. "Er du okay Ca- .. Fugl?" Hun aede blidt duen der besvarede hende med en kurren. Hun rettede lidt på dens fjer og holdt den forsigtigt i armene. Hun så lidt på de forbipasserende, der blot sendte hende lamslåede blikke. De troede nok at det var slået klik for hende, siden hun rendte rundt med en dum fugl. Hun vendte sig om og så på Caine. Hvorfor var han så dum?
Hun var sur. Meget sur endda. Hun forstod ikke hvorfor Caine pludselig var blevet sådan. Han havde været lidt strid før, men han var jo hendes ven! Men hvis han truede en fugl og derudover også blev ved med konstant at hakke på hende ... Så gad hun ikke mere. Han var ikke sjov, og hvorfor bruge tid på en person der gjorde en i dårligt humør?
Hun vendte sig om igen og gik med tunge, faste skridt væk fra teaterbygningen, og over til træerne, hvor hun havde fundet fuglen. Hun kunne sagtens klare sig uden Caine. Det havde hun gjort før, og det kunne hun sagtens igen. Hun kunne da få andre venner. Hun satte sig op af et træ, ved udkanten af den underlige træ-samling. Hun aede fuglen og lagde den i sit skød. Den kurrede livligt, uanende om, at dens liv lige havde været i fare.
"Fugl, hvorfor er Caine så ond? Han er slet ikke sød. Han skælder mig heletiden ud og driller mig og mobber mig. Han er slet ingen god ven." klagede hun.
'kurr kurr' var svaret.
"Så kan vi to bare være venner, ikke?"
'kurr kurr'.
Voo smilte for sig selv og aede forsat fuglen henover fjerene. Der lød en raslen fra en busk ved siden af hende. Voo drejede hovedet og betragtede busken. "Hmm?" Duen gjorde det samme. 'Kurr?'. Pludselig sprang der en stor ækel kat ud af busken. "WUAH!" klynkede hun og rejste sig straks op og hævede fuglen over sit hoved. Den flaksede vildt med vingerne, og forsøgte tydeligvis at komme væk fra katten. Denne, deridmod, gled tættere på Voo, og begyndte ligefrem at kravle op af hendes ben. Voo klynkede da katten borede sine kløer ind i hendes tøj og hud. Fuglen baskede med vingerne og tabte utallige fjer.
Og så slap hun den...
Den fløj straks flere meter op i luften, før den 'satte af' i himlen og fløj imod horisonten. Katten så straks at dens middag var smuttet og sprang af Voodoo. Hun stirrede blot lamslået efter fuglen, med en hånd ud imod dens lille silhouet i horisonten.
"Fugl ... ?" mumlede hun lavmelt, da den nu havde ladt hende i stikken. Hun satte sig mut op af træet og trak benene op til sig, hvorefter hun lagde armene omkring dem.
Det var nok en vigtig forskel på fuglen og Caine. Caine havde ikke forladt hende. Ikke sådan bare uden videre. Hun snøftede en smule og følte sig pludselig helt alene. Hun så ned i jorden, lukkede øjnene og koncentrerede sig. Der puffede en lille røgsky frem, hvor hendes planke med voodoo-ansigtet på stak frem af. Hun tog den i hånden og så på den.
"Du forlader mig aldrig, gør du?" spurgte hun, det døde ansigt. Hun vippede planken og mimede for sig selv, at nej, den ville aldrig forlade hende. Nogensinde.
( Fryssch )
Det er ikke for at være nice, men...