Søsygen var nærmest som forduftet - og Viktor var virkelig taknemmelig for kaptajnens venlighed, ikke mindst stædighed om at få ham med udenfor. Den unge grevesøn havde været et vrag blot få timer forinden, men nu var han næsten frisk som en fisk. Maden havde også hjulpet. Imens, forklarede Richard om lønningen, og det lød til, at Viktor ikke havde nogle af delene som de lønnede ud fra. Det eneste der muligvis ville komme i hans favør senere, var hans indsats; ikke engang dén ville Richard få meget ud af at bedømme ham ud fra på tidspunktet. Slet ikke når han var gemt væk hele dagen i Charles' kahyt.
"Yeps." svarede han med et skævt smil, "Jeg er lavest i fødekæden, Kaptajn." lo han dæmpet, velvidende om sin situation; hvilket var helt fint med ham. Han havde jo regnet med, slet ikke at blive lønnet. Men at lønnen blot var turen i sig selv.
Viktor var omringet af stærke arme, og det var egentlig ikke noget han synderligt havde bemærket lige før da han sneg sig ind og stod foran roret. Han havde bare, forstået det som at udsigten var bedst dér. Og så var der et eller andet eventyr-agtigt ved at stå ved roret, og se solopgangen, som hvis han selv var kaptajnen på skibet. Vil du prøve at stå ved roret?
Som den dybe, lettere dæmpet stemme talte, lod Viktor skyde nakken bagover, for at se op på Richard.
"Må jeg prøve?" Spurgte han forventningsfuldt, og blafrede med fingrene ude foran roret. Han ville ikke sætte hænderne på det før han fik lov.
Blikket gled fra Richards hænder, og rundt på rorets former, "Hvordan skal jeg gøre?" spurgte han oprigtigt interesseret, og ventede på en eller anden form for vejledning fra Richard.