"Jeg ser frem til at lære alt fra dig, kaptajn." Sagde han mildt, og kørte en hånd op i nakken, før den faldt ned i skødet igen. Blikket gled henover den andens hænder, brystkassen - hvis bare det var noget andet end blikket der kunne glide hen over kaptajnen.
"Nhn." Brummede Viktor pludselig, som han tog fat i sin kind og nev den lidt så han kunne komme væk fra sine tossetanker. Han skulle virkelig holde sine fantasier på et dæmpet niveau. Richard var en voksen mand.
"Tak." Svarede han lidt pinlig berørt, og bukkede sig frem så de mørke krøller hang spædt fra hans hovede. Han stirrede ned på sine fødder. Skulle han sige hvornår? "Til august." Lød det fra ham alligevel, informerende.
Jeg mindes dengang for tyve år siden. Viktor satte sig ret igen, og betragtede kaptajnen nøje der var ved at glide ind i nostalgiens erindringer. Tyve år siden. Grevesønnen prøvede at lave et hurtigt regnestykke - det betød jo ikke, at han var 20 år ældre end Viktor. Han kunne sagtens være yngre eller ældre alt taget i betragtning. Men det ville sige.. at han muligvis var omtrent de fyrre. Viktor sank en klump. Okay. Han nikkede blot, og tænkte at det var bedre ikke at vide kaptajnens præcise alder - bare.. ja bare fordi.
"Den gode ungdom." Konstaterede han bare, med en humoristisk grimasse, og kradsede sig lidt distraheret på armen.
De venskabelige klap på ryggen, lod Viktor ske, mens han stirrede lidt ubeslutsomt frem for sig når han tænkte over berøringen. Det var et stort kaos for ham lige nu. Han skyndte sig dog at dreje kroppen mod Richard, og smilede sit typiske drengede smil.
"Om jeg gør." Sagde han dramatisk, og tog et teatralsk sug ind gennem næsen, "Alt jeg drømmer om, om natten, er at dyppe fødderne i varmt og klart vand." - "Der burde skrives sange om det." Han lagde hånden på sin brystkasse og skød hovedet til siden for at gestikulere selvhøjtidelighed, inden han ændrede sim grimasse og lo.
"Hvad med dig? Du må da også foretrække et rigtigt bad frem for kluden." Han rynkede lidt på næsen.