Viktors øjenbryn hævede sig, imponeret over at Richard kunne tyde vindene bare sådan uden videre. Men det gav jo mening, den ældre herre var erfaren og med stor viden med alt der fulgte med ved at have et skib.
"Se dét ville jeg prise mig lykkelig for." lo han dæmpet, men rynkede panden en anelse over kvalmen. Dog, til Viktors fordel, kunne han mærke det. Skibets gyngen blev mildere nu, og han kunne næsten stå lige på benene igen.
Den salte havduft kom ham kærkomment i møde. Han havde næsten glemt den friskhed der var ved at være til havs, efter at være gemt væk i Charles' kahyt så længe. Det kom ikke på tale, at Viktor kunne afvise brødet. Richard var ret besluttet på, at han skulle få noget i maven, og et eller andet sted, var han taknemmelig for den andens bestemthed.
"Okay. Jeg prøver. Tak skal De have." nikkede han høfligt, med et mildt smil trukket op i mundvigen. Han blev guidet ned at sidde af kaptajnen, og tog plads. Han skuttede sig lidt, selvom han var påklædt, kunne han godt mærke vinden prikke til huden under skjorten. Men den friske luft hjalp, ikke destro mindre.
Den unge grevesøn forsøgte dog at orientere sig, og tog alt til sig. Styrmanden koncentrerede sig om at få skibet på rette kurs, men det var imponerende at se, at han kunne dét når alt lå i mørke omkring dem. Solen var endnu ikke begyndt at titte frem. Viktor skævede op til Richard, som tårnede sig en smule over ham med hånden på gelænderet. Han smilede bare med lukket mund op til ham, afventende, og lyttede nu til spørgsmålet der blandede sig med havskvulpene.
"Ah." Han lænede sig en smule tilbage og strak benene frem for sig, imens han så på sine skosnuder der vippede frem, og så tilbage.
"Jeg er på dannelsesrejse." stukket af fra mine ulmende pligter, forklarede han og lagde hovedet let på skrå. han betragtede stadig lidt sine sko, inden han så kiggede op på Richard igen,
"Men, jeg er altid blevet draget af at skulle ud at se verden. Gøre mig klogerre på livet, skabe mine egne perspektiver." Som han talte gled blikket tænksomt nedad,
"Og udvikle mig." Han havde et mildt smil om læberne.
"Det lyder måske fjollet, men min fornemmelse fortalte mig at jeg bare skulle med det her skib." han lo dæmpet, en smule genert over at sige sådan noget, siden Richard nok ikke var en der arbejdede ud fra fornemmelser.
"Men jeg har i sinde at arbejde hårdt. Jeg ved at det ikke lige var den bedste start for mig.. men, nu ved jeg da én ting mere om mig selv." sagde han med en lille kunstpause,
"Jeg er et skvat, der lider af søsyge." grinte han for sig selv, og gned sig lidt i nakken.
Viktor Florentin af Alryss | 19 år | Kunstelskende Junker på dannelsesrejse
And I find that I pretend to be okay with too much