Ovthic stoppede sin skrift midt i delen om lyn og torden. Lullu var kommet hen til ham med hans bestilling, hvilket han takkede høfligt for og gav hende 2 ravstykker bare for at være venlig. Lige idet han skulle til at drikke den første tår, blev han afbrudt i sine tanker af en som snakkede det gamle sprog som hans folk talte for generationer tilbage, men som de nu boende dværge stadig benyttede sig af.
Han forstod hvert et ord af hvad manden overfor havde spurgt ham om og nikkede venligt til kvinden ved mandens side.
Han slog derefter op bagerst i sin ordbog for at finde den sætning han havde skrevet ned da mange havde brugt det gamle dværge sprog for at tale med ham.
''De behøver ikke at tale mit gamle sprog til mig'' sagde han venligt og så hen imod manden. ''Tal deres eget sprog da jeg alligevel skal lære det'' lød han igen og smilede venligt til dem og nikkede derefter. ''Selskab er en fin ting ja'' sagde han og slog leksikonnet sammen da han ikke ville arbejde videre når han skulle tale med andre. Han lod sig gnide ned fra bænken så han stod på gulvet, bandt leksikonnet og ordbogen om hans livrem, tog øksen i hans venstre hånd og mjødhornet i hans højre hånd og gik hen imod de to ved bordet.
Han valgte stolen som var ham nærmest, smed ordbogen op på bordet for at han ikke skulle risikere den rød af bæltet på hans tur op.
Han kom op på stolen, tog et nip af sin mjød og rakte hænderne ud imod dem begge for at gi hånd. ''Ovthic Erval'' sagde han venligt.
Han havde lært at det var venligt at gi hånden herude, men så måtte det vel være bedere at række begge hænder ud hvis der er to. Sådan måtte det da være.
Ovthic Erval 1.15m høj

Even the shortest trip.
May be the longest jorney.