Den røde farve i kinderne tog hurtigt til. Samuel syntes ellers at have hørt lidt af hvert efterhånden, men byvagten talte helt anderledes til ham, end han var vant til. Han følte sig nødsaget til at være direkte underdanig i hans selskab, fordi loven havde mere at sige end Guden. Selvom det var et faktum han ikke var helt enig i, måtte han stadig rette sig efter det, så godt han nu kunne.
Det var lige før han havde fået sit spyt galt i halsen, da han hørte det sidste ord.
Magt?! Samuel rystede let på hovedet, som han for et øjeblik helt glemte sin teori om Eskilds manglende syn.
"N-nej," fik han hæst fremstammet, inden han lige rensede halsen med en lavmeldt rømmen. Han ville selvfølgelig ikke stå i vejen for at Eskild kunne udføre sit arbejde, men han kunne ikke skjule hvor ufrivillig han egentlig gerne ville være, sådan som han tøvede i enhver bevægelse og ethvert svar.
Samuel gispede lavt idet afstanden, han ellers lige havde forsøgt at skabe mellem dem, blev frataget ham igen, da Eskild trak i kæden om halsen. Eskilds manglende svar og upassende nærvær kunne ikke undgå at provokere tankerne hos den unge discipel.
Måske havde han mere brug for sin halskæde lige nu, end han havde forventet.
"Op over hovedet? Men je-oh!" Samuel blev noget chokeret, da hans hænder straks blev rykket op over hans hoved, trods han ikke selv havde gjort det. I samme chok forsøgte han at træde et skridt bagud, men blev kun mødt af væggen bag, der gjorde det umuligt.
Han skævede ned mod symbolet, som Eskild stadig havde fat i og kneb øjnene let sammen.
Beskyttet mod ondt. Intet ondt ville ramme ham. Han måtte stole på, at dem i byvagten ikke ville udnytte sådan en situation. Med en lidt dybere indånding, åbnede han øjnene igen, men drejede hovedet for ikke at se på den anden.
Han stod så tæt...
"Er det her en del af.. inspiceringen?" Spurgte han, denne gang med lidt mere lyd, dog stadig en lidt hæs stemme. Han kunne mærke bedekransens perler trykke ind mod huden, som hans håndled blev holdt sammen af Eskilds ene hånd.
"Det var ikke min mening at fornærme dig, da jeg spurgte. Men jeg håber du forstår; Jeg må spørge en fremmed mand, når han kommer så tæt." Og så i hans private kammer. Han forsøgte at give en hurtig forklaring på hvorfor han havde spurgt.
Selvfølgelig var det ikke nødvendigt med sådan beskyttelse i Eskilds selskab. Vel?
"De fristelser, der har mødt jer, er kun menneskelige. Og Isari er trofast; hun vil ikke tillade, at I fristes over evne, men vil sammen med fristelsen også skabe udvej, så I ikke bukker under. Fristelse er ikke en synd, men det kan føre til synd."