Vektor
Sælger af Nox; Drømmesælger.
En varm og overraskende mild latter kom fra Vektor da hun spurgte ind til hans givende tendenser, hvor at enhver der kendte ham, ligeså venligt ville le med og sige at det
bestemt ikke var den type han var. På den front, der lå grådighed simpelthen hans hjerte for nært, og værende vokset op i trænge kår, var der ikke meget almisse at give af...
det var kontraproduktivt at være gavmild i en by som den her. Med det sagt, var det næsten
sødt at tro, og havde det ikke været fordi at hun udmærket godt vidste at spørgsmålets eneste svar ville være
nej. Nej,
han gav gav noget væk fuldkommen gratis.
Det betød dog ikke at han var urimelig, og interessen for den anden svandt ikke væk
bare på grund af et spørgsmål som det. Han havde vist ramt hvor det gjorde godt, sådan som hun talte udenom...
men han kunne godt lege med, og sagde aldrig nej til en mulighed for at fortælle, uddybe eller understrege omkring sig selv; det gav så fantastisk god mulighed for at forme et ideelt billede af sig selv, omend han mistænkte Izilarna for at se igennem mange af hans krumspring... selv hvis han prøvede at smøre lidt tykt på.
Det skulle dog ikke stoppe ham fuldkommen, eh?
Hånden vippede glasset med den gyldne væske frem og tilbage, imens at han for en gangs skyld blot
lyttede, et voksende smil omkring de smalle læber der med det tilhørende grin til sidst -
en beskidt havneknejpe? Det tænkte hun simpelthen ikke - gav ham en gavtyvs vandte, næsten udspekulerede udtryk.
"Jeg tror bestemt at je-" ord der blev afbrudt idet at hun lænede sig frem, og ord der stivnede i munden på ham, øjne vagt skinnende i den dæmpede og flakkende belysning der indrammede dem her i kroen.
Åh, hun ramte også hvor det gjorde godt.
Den kvinde... sølvelverens læber skiltes da han tog en slurk af den skarpe drik, efterfølgende en slurk mere, da glas blev skiftet ud med ølkrus, og til sidst... jah til sidst kunne man næsten
mærke hvordan at det direkte spørgsmål - nej, den direkte
analyse, gjorde ham retmæssigt vovet.
"Du giver mig alt for meget intellekt, jah alt for mange meninger og drømme, Izilarna" smilede han, et smil der gisnede om at folk plejede at gøre det modsatte.
"Jeg er en simpel mand, vi behøver ikke meget. Mad i maven, godt selskab om aftenen, varme i de køligere nætter..." Vektor's ord kom til en naturlig pause, og han fugtede læberne.
"... men nej, nok ikke resten af mine dage. Men langt størstedelen af dem? Selvfølgelig. Men, store drømme bliver bygget af store målsætninger, noget der som regel giver... et større ansvar. Og større forpligtelse." halv-elveren blinkede en enkelt gang med det ene øje, og grinte.
"Jeg forpligter mig ikke til mere end den næste dag, og hvad den bringer med sig" begyndte man at tale om et helt liv, så stod han af.
Det var ikke hans... ting, at tænke uger, måneder eller år frem. På det punkt, var han en livsnyder af sejlivet kvalitet.
"It takes a lot of money to look this cheap, darling"