Vinter i Lindeskoven havde altid været en selvmodsigende ting. Uden for Elverly visnede planter, og træerne havde for længst kastet deres blade fra sig. Træerne indenfor byen havde en pagt med byens indbyggere. Vi forsynede planterne med hvad energi de manglede for at forblive frodige, og til gengæld gav de os beskyttelse og læ. Noget havde ændret sig.
Jeg gik målrettet mod Skovens Hjerte. Jorden var dækket i et tykt lag sne, der stadig faldt i et tæppe foran mig. Trækronerne var ikke tykke nok i år til at holde temperaturen over frysepunktet. Jeg havde hurtigt kastet min uniform på inden jeg gik ud af døren, og var blevet overrasket over kulden. Havde jeg ikke besøgt stedet tusindvis af gange, ville jeg udentvivl være faret vild i den tætte sne, der fuldkomment ændrede skovens udseende.
Jeg følte nervøsiteten presse. Kun ved at koncentrere mig på min gang forhindrede jeg mit sind i at flige. Jeg havde aldrig modtaget gode nyheder i Skovens Hjerte. Det var det smukkeste sted i skoven og stedet hvor Elverlys helte hvilede, men alligevel havde jeg flere dårlige minder om stedet end gode. For mig var Skovens Hjerte et gravkammer, mere end det var et mindesmærke.
De sædvanlige vagter stod ved døren, og kaldte mit navn ind i kammeret som jeg nærmede mig. Deres stemmer var umiskendeligt muntre som de snakkede ophidset til hinanden. Jeg kunne se sjokken i mit ansigt afspejlet i deres latter. Det var ikke meningen af æresvagterne ved hjertet skulle tale sammen. Alligevel holdt jeg forventningerne nede. Hvis man håbede på urealistiske ting, blev man bare skuffet.
Jeg kunne høre Generalen tale med en fremmed som jeg trådte ind i lokalet, men det tog noget tid før mine øjne vænnede sig til det dunkle halvmørke.