Liv kunne se, at Valkar mente, hvad han sagde, og det var åh så fristende at nægte ham at se tvillingerne nogensinde igen, blot for at straffe ham og såre ham så meget som muligt for den smerte og ydmygelse, han havde forvoldt hende. Men hun kunne ikke rigtigt få sig selv til det.
Nat gryntede, da Valkar rørte ham, og han vendte sig en smule og gabte, inde han faldt i søvn igen med sit hovedet hvilende på Livs bryster. De var lidt ømme efterhånden, og det var vist ved at være tid til at amme igen. Liv trak sig lidt væk.
"Jeg skal lige..."
Et stykke væk havde to vagter stået og talt lavmælt sammen.
"Det er sgu da hende," mumlede den tynde af dem til den tykke. "Kort, lyst hår og en figur, der sparker røv."
"Hmm, jeg ved ikke..." gryntede den tykke til sin makker. "Hende her har to unger."
"Præcis!" hvislede den tynde. "Kaptajnen sagde, at damen, der var gået amok til turneringen havde været med rogn. De unger er rognen!"
"Kaptajnen sagde også, at hun var farlig," sagde den tykke og skævede til kvinden, der stod og snakkede med en eller anden fisefornem fyr.
"Hun ser sgu da ikke farlig ud," gryntede den tynde. "Og hun har to snotunger. Hvor farlig kan hun være? Kom nu! Der er dusør på hende! Hvis vi fanger hende, er det slut med at gå vagt ved lokummerne! Måske kommer vi på et af slottene!"
Den tykke sukkede og kløede sig på hagen. "Okay."
"Jeg skal lige..." sagde Liv, men hun blev afbrudt af to byvagter, der kom marcherende hen til hende, godt pustet op. De forsøgte tydeligvis at se skræmmende ud.
"Du er anholdt, lille dame!" sagde den tynde af vagterne og greb Livs overarm i et stramt greb. "Der er fremsat beskyldninger mod dig om hærværk og vold mod handlende ved ridderturneringen. Du skal følge med os uden at gøre modstand!"
Den tykke vagt marcherede hen og stillede sig mellem Valkar og Liv, sikkert for at undgå, at Valkar blandede sig.
"Skrub af, bøssefrans," hvæsede han til Valkar. "Det her vedkommer ikke dig."
Det var Livs første instinkt at vokse sig stor og knække de to vagter midt over, men hun turde ikke af frygt for at komme til at skade tvillingerne.
"Slip mig!" hvæsede hun og rev armen til sig og forsøgte at trække sig væk. Hun var sårbar med tvillingerne.
"Du gør det kun værre for sig selv, din dumme kælling!" kvækkede vagten og greb ud efter Liv igen. Han fik ikke fat i hendes arm med i stedet i den slynge om Livs ryg hvori Dag sad. Dag klynkede lidt og sprællede, men da vagten prøvede at trække Liv til sig, gik knuden op på slyngen, og Dag faldt.
Den lille pige landede på ryggen på brostenene med et dunk, og hun stak med det samme i et øreskærende hyl, mens en lille pøl af blod dannede sig bag hendes hoved. Inderst inde vidste Liv godt, at det næsten var muligt at brække baby-knogler, men den viden var langt væk, da Dag faldt. Hun skreg og kastede sig ned for at tage Dag op. Nat var vågnet af al tumulten, og han græd og klynkede på Livs bryst, mens Liv forsigtigt samlede hans søster op. Der var en stor flænge i Dags baghoved, som blødte kraftigt.
"Det er, hvad der sker, når du modsætter dig, idiotiske kælling!" hvæsede byvagten.