Dagen var knap gryet, men en større menneskemængde havde allerede samlet sig foran paladset. Det var første gang i lang tid, at Dronningen ville tale til befolkningen, og rygterne svirrede om, at hendes tale ville have noget med Kiles Orden at gøre.
Der var da også adskillige sortklædte præster til stede allerede, de fleste af dem stod på trapperne, der førte op til paladset. Foran trapperne var en linje af paladsvagter stillet op, for at forhindre, at den almindelige befolkning kunne komme op til dronningen.
Solens stråler ramte paladsets mure, hvis klare hvidhed lyste op med et blændende skær. De forsamlede måtte skygge for øjnene med hånden, mens de så Lysets Dronning gå ud af dobbeltdørene, der gav adgang til paladsets indre. Hun fulgtes med en høj kilepræst, der ud over sin hvide maske bar en tyk sølvkæde med Kiles symbol.
"Mit kære folk." Magisk forstærket, lød Dronningens stemme klar men spinkel i den tidlige dag. "Jeg har længe været syg efter mit ophold i Norden, og jeg har forsømt jer." En mumlen af stemmer kunne høres fra folkemængden, der forstummede, som Dronningen igen tog ordet: "Men i mit fravær har Kiles Orden sørget for jer. De har bragt håb til dem, der har lidt under Kzar Moras frygtelige plager.." Hun lagde en hånd på armen af Kilepræsten ved sin side: "Dette er Leoric Emhyrean. Ypperstepræst for Kiles tempel. Hans arbejde den seneste tid har været uvurderligt, og det er mig en glæde at forkynde, at han fra nu af vil fungere som min officielle talsmand."
Dronningens ord udløste en råben og hujen fra folkemængden. De sorte rober og hvide masker, havde i de seneste måneder gået fra at være et symbol på døden, til et symbol på håb, og hver eneste dag sluttede flere og flere folk sig til Kiles Orden.
Dronningen var færdig med at tale og havde forladt trappen, og ypperstepræsten gjorde også mine til at forsvinde ind i paladset, da et råb skar gennem folkemængden: "Kile kan aldrig bringe håb! Hvordan kan I tillade, at give dødsgudinden så meget magt?" Den råbende var en elverkvinde, som de nærmeste genkendte som den øverste præstinde for Avanyas tempel i hovedstaden. Hun så oprørt ud og skubbede sig forbi de nærmeste, men folkemængden spærrede hende hastigt vejen.
"Nemt at sige, når er skænket evigt liv.." Råbte en mand i retning af elverkvinden og flere sluttede sig til ham: "Smut hjem til skovene, forbandede spids-øre!" Elverkvindes tonefald blev nærmest hysterisk, idet hun tog til genmægle, og snart føg fornærmelserne gennem luften.. Oppe på trappen var Kiles Ypperstepræst forsvundet, men flere sortklædte skikkelser var begyndt at bane sig vej gennem folkemængden for at komme hen til Avanyapræstinden.
Dette er en officiel plottråd, og alle karakterer, der befinder sig i Hovedstaden, kan deltage. Det er op til deltagerne i tråden, hvad der videre sker.