Som et par andre herinde, er jeg blevet bedt om at give min forestilling om dæmoner, så here we go:
Trods jeg er ateist, og derfor ikke tror på Gud (uanset hvilken version hun/han bliver gengivet som) er min forestilling om dæmoner nok blevet malet blot en anelse. Jeg vil nødigt indrømme det, men det er nok i særdeleshed den kristne tro der har påvirket mig i min forestilling om hvordan ”min” dæmon ser ud. Jeg anser dæmon-racen som en ondsindet race. Jeg tror jeg står lidt imellem et kristent synspunkt på en dæmon, og Sokrates’ syn på dæmoner.
Sokrates anser dæmonerne som noget guddommeligt og fornuftigt som findes i ethvert menneske, der hindrer os I at begå dumheder; de vejleder, med andre ord. Dæmonerne, ifølge Sokrates, tager del af sindet og sjælden med tanken om at hjælpe, imens den kristne dæmon besætter og prøver at overtage.
I den kristne tro beskrives dæmonerne som noget lavere, og i særdeleshed langt mere ondsindede væsner, der besætter mennesket og leder det i ”fordærv” (eller, sådan kan det betragtes). Dermed er den et selvstændigt åndsvæsen, der har overtaget en del af den besattes sjæl og forstand. Jeg tror, at jeg ligger herimellem.
Dæmonerne ifølge mig, er som sagt en ondsindet race. De er gennemsyret af eksplosive følelser i sådan en grad, at de ledes ind i en mild form for sindssyge. Som Venus fortæller, mener jeg bestemt også at Krystallandet har en underverden hvori dæmonerne opstår/fødes. Heri findes der også en rangorden, som opstilles ikke kun efter hvor ’ren blodet’ dæmonerne er, men også efter deres alder. De ældste dæmoner er selvfølgelig de mest respekterede, og dette ikke helt ubegrundet:
Dæmonerne er som sagt nogle lidt eksplosive væsner, og deres voldsomt passionerede følelser (følelser der kan sammenlignes/sættes lighedstegn ved de syv dødssynder) præger deres personlighed. De mere magtfulde dæmoner har (mere eller mindre) fuldkommen kontrol over disse, og virker – umiddelbart – langt mere menneskelige. Disse dæmoner kan fint klare sig uden en menneskelig dragt, og har dermed ikke behov for at besætte en menneskekrop. Deres udseende er ganske lig mennesket, men selvfølgelig udsmykket med ”særheder” så som: unaturlige hårfarver, øjenfarver, hudfarver, horn, osv.
De lavere rangstillede dæmoner tager form af ikke-eksisterende personer, som fremkaldes ved en pagt, eller et dybt ønske om hjælp fra det hinsides/de mørkere magter. Disse når så helt til livs hvis mennesket giver fri adgang til, at dæmonen kan lukke sig ind individets sind og dermed give ud af deres kræfter. Her vil dæmonen selvfølgelig prøve at opnå fuld kontrol, så de kan opnå større magt og blive ”fuldkommen”. Når jeg siger individ mener jeg selvfølgelig ikke kun menneskelige skikkelser, men også andre magiske væsner som fx drager.
Hvad sker der så, hvis en dæmon ”blander blod” så at sige, og får børn med en anden race. Morgoth er et perfekt eksempel – han er en blanding mellem et menneske og en dæmon. Morgoth har mange dæmoniske træk, og få menneskelige (heriblandt både personlige træk, og udseendemæssige træk). Hans personlighed er i særdeleshed præget af hans fars race, den dæmoniske, hvori der ingen sympati lægger, men til gengæld er der et kæmpe virvar af begær, had, grådighed osv. Nu da Morgoth er halvt menneske, og få gange har oplevet at føle stor nærhed til enkelte mennesker (og endda empati og sympati) finder han sig selv i konstant kaos. Hans to sider bekriger hinanden, og fremkalder den ikke-eksisterende kontrol og vanvid, som lavtstående består dæmoner af. Han sidder inde med for stor magisk kræft, som fuldblodsdæmoner har og med lethed kan kontrollere, på grund af allerede eksisterende psykopati og følelseskølighed, hvor mennesker vil finde direkte ubehag ved dette fordi det simpelthen er
for meget for dem. Derudover påvirkes hans udseende selvfølgelig også. Han har ingen horn, men derimod ses dæmonen på hans hudfarve og øjenfarve.
Synes jeg at dæmoner lidt er en ond ånd? Ja. Er magikere, ikke magiske-væsner, men mennesker, med magiske kræfter besiddere af kræfter de egentlig ikke kan kontrollere? Nej. De kan delvist kontrolleres, men de magiske kræfter nedbryder langsomt menneskets besindelse og stabilitet i sindet. Har jeg en holdning om hvordan magi ”burde” være på Krystallandet? – Ja, men hvis jeg skulle fortælle om det også, ville jeg slå jer ihjel med min wall of text. Vil den mening gerne høres? Sig til og jeg vil fortsat fortælle.
Jeg håber det her kunne bruges.
Kys fra mig til jer <3