Stemningen var så anspændt at det var lige før, at Chéron kunne smage det i luften. Det havde aldrig været hans hensigt at skabe denne splid i det folk, han kun var en del af med sit blod. Men som Azra havde sagt til ham et par dage før - én mand kunne ikke skabe denne splid, hvis den ikke havde ligget og ulmet under overfladen i forvejen. Folk havde været utilfredse og ønsket forandring, allerede inden han dukkede op. At han havde været den den, der havde hevet problemerne til overfladen, det var måske ikke så underligt, som han havde svært ved at holde sin mund og samtidigt var en naturlig leder, der tiltrak sig dem, der havde brug for ham.
Nu stod de her. Og han ville bære det ansvar, der var pålagt ham, også selvom det var tungt at have liggende på sine skuldre.
Fenris skrig så ud til at skabe lidt røre og Ché følte et kort stik af irritation, for det var ikke det rigtige tidspunkt at vise sig på, men så alligevel, han vidste at nogen var meget imponeret over at han, en almindelig mand uden magiske evner, havde formået at tæmme det vilde dyr. At det var langt fra sandheden var ikke nødvendigt at fortælle. Der skete nu heller ikke mere fra griffens side, himlen var stille igen og kun dyrets skygge, der gled hen over sandet, afslørede hans tilstedeværelse langt over dem.
Olympus provokation valgt Ché at ignorere og han svarede meget fredeligt.
"Griffen ønsker lige så lidt blodsudgydelser som jeg."
Et glimt i solen fangede hans opmærksomhed, og hans blik gled ud til siden, hvor han fik øje på Olympus' seer, Kalliope. En kvinde han havde mødt på stranden et par dage før og haft en længere samtale med. En behagelig ung kvinde, som havde efterladt ham med noget at tænke over. Et hurtigt smil gled over hans ansigt, inden han vendte sin opmærksomhed mod Olympus igen, som denne fortsatte med at tale. Ung og frembrusende. Ung, måske, frembrusende ville Ché nu ikke kalde sig selv. Trods fornærmelsen i ordene nikkede han accepterende og gav blidt Azras overarm et klem, som han gik forbi hende til den bedste position i forhold til at tiltale de mange mennesker, der stod bag Olympus. For et øjeblik overvejede han de ord, han havde tænk over i nogle dage. Ord der kunne afgøre så meget. Endeligt løftede han blikket og så ud over de Topalis, som på ingen måde virkede venlige overfor ham. Det føltes næsten værre end at stå midt i en arena med sværdet i hånden og vente på sin død.
"Jeg har ikke haft mulighed for at henvende mig til jer alle samlet før. Og jeg vil starte ud med at sige, at jeg er ked af at se et folk delt i to. Det har aldrig været min intention at skabe splid i mellem familier, venner og bekendte. Men som en klog kvinde har sagt til mig, har jeg blot givet en stemme til en splid, der allerede ulmede under overfladen. Givet dem, der manglede en leder, en at følge." Der var kraft bag hans stemme, der virkede for lys til hans muskuløse bygning, og ingen burde have problemer med at høre ham. Han holdt en kort pause, inden han fortsatte.
"Topalis har været et folk hårdt ramt af ulykke og tab. Jeg er ikke født ind i denne gruppe af folket, mine forældre boede afskåret fra deres folk. Da jeg var barn valgte min far at slutte sig til den gruppe, som rejste tilbage til Topalisøen. For ikke så længe siden fik jeg bekræftet, at han døde, da vulkanen tog så mange liv fra os." En snert af sorg var at fornemme over ham. Han havde håbet at møde manden, der havde forladt ham og hans mor til fordel for en ø, snakke med ham og forstå hvorfor. Han havde ikke fortalt dette til nogen, end ikke Azra. Kun Fenris. Hans blik var fast, som det søgte hvert eneste menneske i den store gruppe foran ham.
"Jeg siger ikke dette for at få medlidenhed. Mit tab er ikke større end nogen af jeres. Men det binder os sammen." Hans blik landede igen på Kalliope, han så lidt på hende, tavs, inden han igen fortsatte sin strøm af ord.
"Olympus ønsker at tage jer tilbage til øen, der fyldt med sorg. Afskære jer fra omverdenen. Afholde vores folk fra at udvide sig og lære af resten af verden. Jeg har set verden. Oplevet den fra både dens dårlige og gode sider. Og selvom farerne er store derude, er der så mange glæder. Vi er ikke den eneste rigtige race. Dværge, elvere, mennesker, kentaurer, satyrer, feer, ja selv varulve, dæmoner, vampyrer og trolde. Alle disse racer lever i fællesskab, i fjendskab og i venskab. At give en hjælpende hånd til hinanden er at udnytte livet." Der var kommet et smil over hans læber, som passionen for det, han sagde, skinnede ud fra ham.
"En anden klog kvinde sagde til mig, at det er nemt at frygte en verden, man ikke har set, ikke kender. Jeg ville ønske, at jeg kunne vise jer verden, vise jer, hvor smuk den er. Men det kan jeg ikke, så længe I vælger at gemme jer på en ø langt ude i havet. Væk fra alting. Man bliver nødt til at åbne sig for at tage i mod. Og vi bliver nødt til at tage i mod. Åbne op for at mænge os med andre racer. Vi er ved at uddø. Se os lige." Han slog ud med en arm, en bevægelse der omfattede alle på stranden.
"Vi er så få. Om få årtier er vi endnu færre, vores børn vil dø, indavlede, vores gamle dø med fortrydelse i hjerterne. Fortrydelse over ikke at give slip på stive traditioner og hadefulde indstillinger i mod frihed. Vi kan kun redde os selv ved at starte på en frisk. Lade verdens godhed finde os og bygge et nyt folk på åbenhed og kærlighed. Hvorfor frygte andre racer, når de kan berige os? Gøre os... fantastiske." Hans stemme gik i stå, som han var ved at have nået enden for sine ord. Hans blik faldt til sandet for et øjeblik. Kraften i hans stemme var dæmpet, som han åbnede munden igen.
"Stolthed er vigtigt for et folk, men for meget fører til undergang. Smerte. Jeg håber ikke, at stolthed bliver til dette folks undergang. Jeg håber I vælger livets vej. Selvom det måske kommer til at gøre ondt." Igen blev han tavs, inden han gav et hurtigt og dog respektfyldt buk for dem alle og langsomt gik tilbage til Azra. Alvores havde jagtet hans smil bort og han så fast på Olympus med alvoren i blikket. Tavs. Han havde sagt det, han kom for at sige.