Slettet Bruger 07.06.2017 11:07
Invitationen ankom senere end forventet, Hektor havde med nød og næppe fået lagt en plan for hvad der måtte gøres udover selve ballet. Efter Elainas råd og vejledning, havde han fået anskaffet en vogn der tilhørende skulle med dem begge til hovedstaden, en vogn fyldt op med hvad de kunne tillade sig at dele ud, samt havde han opfordret nogle af tjeneste folkende og soldaterne til at give en hånd med hvad han havde i sinde, som en ekstra bonus ville de der tog med blive betalt det ekstra ud af hans egen løn som krigere af lyset. Skægget blev tremmet og studset af hans personlige tjener, en ung knøs omkring Elainas alder men villig til at arbejde og gøre sin del, han havde tjent hertugen siden han selv overtog hertugdømmet.
Turen ind til hovedstaden var ganske fredeligt, han kørte i kareten sammen med hans søster og hans hustru, Hektor sad selv og skrev hastigt et brev ned under turen og gav kun kort lyd fra sig hvis en af kvinderne spurgte ind til ham, men i virkeligheden var hans sind et helt andet sted. Siden overfaldet på ham ved dronningens tale, var der noget som lå ham dybt på sinde, der var opstartet en kamp om folkets gunst og ånd blandt de troende og gejstlige. Kiles orden havde gjort deres del og det havde belønnet sig, en kamp han måtte reagere på, men for at vinde måtte han gør brug af hans egne midler og kendskaber, brevet var et led i dette.
Hektor beordret kusken til at tag en omvej til den nedre del distrikt, den tilhørende vogn de havde med sig, var fyldt op med mad og drikke, dem der var dårligt stillet skulle ikke glemmes. Som de ankom der til, hoppede han selv ud af kareten, 4 soldater, 2 spejdere og 4 tjenestefolk, der i blandt kokken havde taget imod opgaven.
"Jeg takker jer for, at tag imod denne opgave med så kort en varsel, jeres handlinger vil ikke blive glemt af mig." Lød det stolt fra hertugen.
"Opgaven er, at i løbet af dagen, vil de fleste af jer køre denne vogn igennem byen og tilbyde dem som ikke har meget et smil, et lækkert måltid og tilhørende drikke mens resten af jer sikre at det kommer til at gå ordenlig til." Hertugen så hen på kokken
"Og hvis muligt, æret kok, kan du tilbyde at tilberede maden for dem der selv medbringer det til dig. Jeg kender til dine evner og jeg har tiltro til dine beslutninger i løbet af denne dag." Hektor så hen imod de nysgerrig der havde trådt frem, måske fordi hans valg af tøj gjorde dem opmærksomme på at noget skulle til at ske. Hektor rømmede sig kort inden han talte til dem
"Vi, de'Lacour familien har ikke glemt de af jer der har kæmpet hårdt igennem plagerne. Dette er en gave til jer, en gave der er blevet godkendt af Isari og hendes følge! Nyd midsommerballet og må i være stolte af jeres indsats! Jeg er beæret over at være jeres tjener og beskytter! Isari være med jer!" Hektor afsluttet talen med et dybt og ydmygt buk, kokken satte tjeneste folkende igang, vagterne og spejderne hjalp lige ledes til. Hertugen pegede dog den ene af spejderne og vagt ud, han havde en særlig opgave til dem. Han overrakte spejderne et brev hvor familiens sejl var på.
"Du har til opgave at kontakte præsterne af både Avanya, Isari, Leander og Laurana. Læs blot brevet op og kun opfordre dem til at yde en indsats." lød det befalende, spejderne drejede om på hælende og for afsted, opildnet af hertugens ordre. Hektor tog nogle skridt, for at se vagten an.
"Du kommer til at skulle gøre tjeneste oppe ved selve paladset. Du har til opgave at yde assistance til Lysets krigere og byvagten. Hvis Kile orden prøver at kommandere med dig, kan du blot bede dem, at hive fat på mig. Men gør nu brug af din sunde fornuft, for vi er ikke her for at skabe fjender men for at bevare lov og orden. Jeg ved, at jeg forlanger meget af dig og hvis muligt, havde jeg selv gjort dette." Hektor lage en hånd på vagtens skulder
"Du er en del af hertugdømmet, lige som alle andre, din indsats ville ikke blive glemt og belønnet." Lød det opmuntrende. Måske var det Hektors personlighed eller hans egen historie der smittede af på vagten, der rettede ryggen og gjorde honnør. Hektor så kort hen over på den anden vogn, kokken var gået igang og folk begyndte så småt at samle sig rundt om denne lille hændelse, han gav en stille bøn til Isari om at kaste hendes lys og gunst over dette. Han satte sig ind kareten, hvor på han kyssede hans hustru på kinden og takkede hende for både hjælpen og tålmodigheden.
Endelig ankom alle 3 til selve ballet og der var ikke blevet sparet på noget som helst. Hektor selv stod
klædt efter hvad Elaina kunne forlange af ham, bukserne i samme farve som overkroppen, hans medaljon sad synligt fremme. Hektor havde dog insisteret på, at tag begge hans sværd med, der hang ved ned af hans højre side af bæltet, sværdet fra hans orden og Umbra Bane, begge i hver deres skeder. Som han ankom til indgangen blev han mødt af nogle af præster af Kile, der hilste på dem alle men inden de skulle til at komme med en bemærkning om hans våben kom det simple og kort fra hertugen.
"Jeg er ulveføren, Hertug Hektaurious Matthew de'Lacour den anden, af lysets krigere og tjener af Isari. Jeg hylder jer tilbeder af Kile. Kiles Fred." Hektor nikkede anerkende til dem, hans navn havde båret præg efter overfaldet, de vidste bedre end at stoppe ham.
Balsalen var udsmykket efter alle kunstens regler, det måtte han give dem men at være til denne slags hændelse var stadig svært for ham, han var trænet soldat og havde levet sådan et liv i langt største delen af hans liv. Han smilede blot Elaina, dette var hendes domæne, han var studenten og hun var hans læreinde. Astra kendte udmærket godt til denne slags selskaber og forlod hertug parret kort efter de havde trådt ind. Med Elaina ved hans side, blev han ført hen til bordet, et udsøgt og fristende bord, som kun en fattig persons fantasi kunne skabe. Hektor så sig omkring i balsalen og kunne se at der var flere fra hans orden der også havde trådt op til dette arrangement, det varmede hans hjerte en smule. Han så ned på Elaina, hendes udstråling smitede af på ham, hans brune øjne var klar i mælet, han nød hendes selskab og fandt tryghed. Hvor ledes mange egentlig kendte til forholdet mellem de to, vidste han ikke og for hans eget vedkommende, var det ikke andre personers ret til at blande sig i sådan noget, Hektor selv havde sine grunde til dette. Han tog en enkelt tår af vinen, en ganske udemærket en af slagsen men alkohol var noget han kun drak til særlige begivenheder, han var den forkerte at spørge til råds om.
Musikken spillede op til dans, en chance Hektor måtte gribe. Han rejste sig langsomt op fra bordet, med et buk og en åben hånd udstrakt til Elaina
"Min æret hustru, må jeg bede om at få en dans med dig?" Han følte sig igen som en ung teenager og væbner, han smilet til hende, dette var deres aften, væk fra hertugdømmet. Trænet soldat var han men begge hans forældre havde forlangt meget af ham, samt Manfred, en ægte ridder skulle kunne finde ud af byde op til dans og i hvert fald kende et par danse trin.
Brevet:
Til præsterne af Isari, Avanya, Laurana og Leander.
Jeg, Hertug Hektaurious Matthew de'Lacour den anden, beder jer om jeres hjælp og assistance. Siden overfaldet på min person ved dronningens tale, har jeg måtte indse, at jeg der selv er tjener af Isari, ikke har ydet nok til at hjælpe folket. Jeg har stillet nogle tjenestefolk og vagter til rådighed i den nedre del distrikt, samt en vogn med mad og drikkelse som vi da'Lacour familien har kunne stille til rådighed.
Jeg beder og opfordre jer, til at komme og yde en indsats, ikke kun med at fordele denne gave til folket ud men samtidig både oplyse og lære folket om guderne, hvad end det drejer sig om lyset, om landbruget, naturen, livet eller hvad end i føler at folk har brug for. Dette er en tid hvor vi må alle hjælpes ad. Kile og hendes følge har gjort deres del og jeg selv takker dem for det, nu er det på tide, at vi selv må ære vores guder og deres budskab.
Æret været Isari og hendes følge, æret været vort højt elsket dronning.
Hertug Hektaurious Matthew de'Lacour den anden.
http://media.virbcdn.com/cdn_images/resize_1024x1365/9e/4033089aa77bd4d5-RE212a_0064b.jpg Hektors tøj