Hans øjne, med lignende dybder som endeløs brønde, beskuede hendes legende. Som hun nærmede sig ham, hævede han det enkelte af hans bryn sagte med en næsten udfordrende mine. Fornemmelsen af hendes varme ånde strygende hans ører, fik ham til at smile vagt. Hans blik forblev hvor det var, bagud hvor de var kommet fra. Skovbrynet bar en underlig varm farve på denne tid af dagen - som om morgensolens stråler tændte et lys; en flamme, i den nederste grund af jorden og brændte. Brændte en ufarlig flamme, der slikkede alle kærtegnende, som betrådte jorden under dem. Han følte sig underligt betaget, af skoven og dens fremvoksende fristelser. Skyldtes det mon elverfolkets ånd, eller var det blot en omvandrende myte? Det var vel noget, han skulle til at finde ud af.
"Uden faste rammer," gentog han, langsomt vænnende blikket tilbage imod Taras ansigt. Han bredte ud i et tandsmil, og lod for en kort tid et varmt, dybt grin præge hans ansigt. Han rakte ned efter den enkelte af hendes hænder, løftende den op for at kysse den blidt på den ene af hendes knoer.
"Det forklare vel også den manglende ring, ja?"
Han ville have sluppet hende, men lod hende i stedet trække ham af sted imod dagens opholdssted. Dette var for ham forsat ukendt, da Tara aldrig havde nævnt hvilken del af Elverly hun ville bringe ham til. Han havde i sit hoved forestillet sig noget, der var en anelse mere bosat; huse han ville se, handelsområder måske også. Men dette var langt fra tilfældet, måtte han konstatere da de nærmede sig enden af skovbrynet, og starten til et kildebelagt område.
"Avourel bliver det vel så," mumlede han, imens hans øjne beskuede de badende skikkelser. Han ville have påstået at han hørte forkert, for få sekunder siden, da de befandt dem længere inde i skoven. Lyden af det klukkende vand, menneskestemmernes glædesfulde toner, og den besynderlige lugt af fuldkommen blottet hud - han troede vel det var skoven, stemningen deri, som havde spillet ham et pus. Men der tog han fejl.
"Da jeg sagde jeg ville se elverfolket, regnede jeg ikke at jeg skulle se elverfolket," han forholde hans stemme lav, inden hun skubbede ham ud i lyset og blottede deres tilstedeværelse: "
Ikke at jeg anser det her som en dårlig ide, for - ja, jeg ville lyve hvis jeg sagde, at jeg mente det,"
Han bed sig i underlæben, prøvende at fraholde en strømmende glædesiver for at overtage hans ansigtstræk fuldkommen. Han fandt sig selv barnagtig for en tid, men huskede så, at børn næppe delte samme naturlige glæde for denne oplevelse, som han selv netop skulle til at gennemgå.
Morgoth måtte knibe øjnene svagt sammen, på grund af solens gennemtrængende stråler. For en tid lod han Tara føre veje, men da hun slap hans hånd, måtte han standse hans skridt. Han åbnede øjnene, seende imod skikkelserne der badede deri med et ganske mildt smil, prægende hans læber. Han var ikke bange for genkendelse, da han strakte halsen en anelse for at beskue deres ansigter. Genkendelse fandt han dog heller ikke ved deres ansigter, måtte han til sidst erkende. Ikke det mindste.
Hans øjne bevægede sig imod den nøgne Tara, da han hørte Thorn tale. Henvendelsen gjaldt vel dem begge, men han valgte at tale på deres begges vegne:
"Jeg mener heller ikke at have set Dem før, men det er heller ikke så mærkeligt, taget omstændighederne i betragtning," han lagde hovedet ganske let på sned, da hun trådte ned i det varme vand. Kortvarigt tryllebundet, vendte han skarpt øjnene imod Thorns. Han lod hans blik gennembore hans:
"Det er mit første ophold her, vel sagt,"
En smilerynke dannede sig svagt omkring hans ene mundvig, da hans blik forlod Thorns. De slanke, men blege fingre, lagde sig for enden af hans kjortel. Han trak den over sit hoved og blottede derved hans overkrop. Som heler var her ingen, ikke et eneste ar, er finde derpå. Og heller ingen af de andre steder, som han ville komme til at blotte den dag.
"Det gælder godt nok ikke Tara, men det er en historie for sig selv," svarede han med en legende undertone. Han løsnede bæltet omkring sine hofter, og lod bukserne falde. Få sekunder efter trådte han fremad, seende imod de badende, præcis som han var skabt. Da hans tåspidser nåede kanten, trådte han med svag forsigtighed ud i den varme kilde. Han placerede sig pænt deri, med brystet over vandet, ganske let trædende foran Tara.
"En helt anden historie, faktisk,"