Tatiana Olivarius
Hjælper på landsbyens børnehjem
Det havde været nogle lange måneder. Mange af dem hun havde kaldt nære venner eller familie var ikke blandt de levende længere. De trætte grønlige med en let brun farve betragtede de ødelagte marker fra vinduet i hendes gemakker.
Hvor meget længere ville hun kunne blive boende der hvor hun var? Hvornår ville de komme og fortælle hende at den formue hendes fader havde samlet sammen, ikke længere havde ben at gå på. Men hun burde ikke brokke sig, hendes tilstand og penge var nok bedre end de fleste som boede i området.
Hendes onkel havde hjulpet, men det var tydeligt for hende nu, at hvordan han havde hjulpet. Var ved at sikre sig sin egen velfærd på bekostning af hendes. Og siden hun aldrig havde taget sig en ægtemand, var den tålmodighed han havde haft over for hende lige så stille ved at rinde ud i vandet. Hun fnyste et lille sørgeligt grin, som var det bare et suk ud igennem næseborende. Hvilken naiv person hun dog var.
Tankerne blev for meget for hende, og hun havde hurtigt afklædt sig hendes trofaste sorte klæder som stadig var hende pålagt at bære i sorg over begge forældrenes bortgang. Hun iførte sig i stedet et par arbejdsbukser og en alt for stor bomulds skjorte. Efter en smule tålmodighed fik hun stukket den ned i bukserne, så hun i det mindste kunne vandre rundt uden at ligne en meget feminin bondeknægt. En kappe blev hævet fra knagerne mens hendes ben fandt vej ned til spise kammeret. Måske ville hun være hjemme inden middagsmaden, men lige nu havde hun intet ønske om at vende tilbage.
Det var ikke længe efter at Tatiana befandt sig i landsbyen ikke langt fra hendes ejendom. Folk virkede lettede, mens hun gik rundt hesten i tov bag hende. Tydeligvis en atmosfære der smittede. Et smil, som havde været svær at finde på den unge piges læber var pludselig at finde.
Optaget af folket, en ung pige som der klappede et mulddyr der mindede hende om hende selv da hun havde været i den alder. Havde hun ikke helt lagt mærke til hvor gik henne. Det var først da hun mærkede hendes krop kolliderer med noget meget robust og fast. At hun lagde mærke til hendes fejl.
,,
Så' se' hvo' du' går' henne'!'' mandens accent var dybt og rumlende, hvilket fik nogle store skræmte øjne til at titte frem fra hætten som ellers havde gemt dem ind til nu.
,,
Jeg beklager utrolig meget! Jeg så ikke hvor jeg .. det må de virkelig undskylde'' nervøsitet var tydelig at spore i hendes stemme, og først virkede det også til at manden godtog hendes undskyldning for derefter blot at gå sin vej. Men hun havde håbet for tidligt.
,,
Oy' je' kender den' hest'''
Lig bleg i ansigtet prøvede hun at træde forbi manden og hive sin hest med sig. Det havde været en dum idé, så dum en idé at komme herhen. Hun havde jo bare ønsket at være sammen med mennesker. Folk der ikke kiggede på hende som var hun en af dæmonerne selv. Som om det havde været hendes skyld denne pest havde ramt dem. Rygterne havde jo hurtigt gået omkring hvordan hun aldrig var blevet smittet, hvordan hendes forældre begge var døde og folk som arbejdede for hende døde som fluer. Det kunne så derfor ikke passe at hun som den eneste skulle gå fri fra denne alt ødelæggende sygdom.
En jerngreb blev lukket omkring hendes venstre overarm og et overraskende gisp af smerte forlod hendes læber.
,,
Je' tænkt' det nok! Heksen der' bo' på Olivarius gård!'' heldigvis virkede det som om at der ikke var særlig mange som der bekymrede sig om hvad manden havde udbrudt. Men var mere optaget af ikke at deltage i dette skænderi som der sikkert ville udfolde sig.
,,
Jeg er virkelig ked af det! Men kan de ikke slippe min arm!'' hun skulle bare væk, lige nu! Hvilket fjols hun havde været. Desperat prøvede hun at vride sig fri, men manden vidste sig bestemt ikke fra den gode side.