Midt om natten ankom han til sit lille kammerværelse i templet, der var dekoreret med templets egne møbler. Der var det nødvendige på alle værelser, såsom en futon, et sengebord med en olielampe, klædeskab og et bord og nogle puder han kunne side og læse ved. Elemér havde selv brudt med den traditionelle munkestil, ved at udstille sine våben på en af væggene, og på en anden væg var der tegninger af Dion, som han selv havde tegnet for evigheder siden, men som han stadig var ganske stolt af.
Han klædte sig af på vej fra skydedøren og hen mod sin futon, da han opdagede, at der lå noget til ham på puden. Nå ja. Hans mester, Sylvain, nævnte godt noget om, at Elemér havde efterladt noget på sit værelse på slottet. Men hvad kunne det dog være?
En læderpose? Han tog den op og vejede den i hånden, og ganske rigtigt. Det var penge. Det mindede ham om Iáin, som havde efterladt penge og mad til ham på slottet, af en eller anden grund… Og det havde da hjulpet ham meget, men det kunne da ikke være fra ham, efter det skænderi de havde haft i orangeriet, kunne det? Elemér begyndte ikke straks at tælle sine penge, men tog i stedet den lille lap papir op, og begyndte at læse.
'Elemér, håber din mission gik dig vel.
Jeg ved ikke, hvor dine penge ender henne,
men du er voksen nok til at administrere dem.
Jeg efterlader dig nogle af mine, men husk mad.
Forresten, hvis jeg kunne fortælle dig alt du ønskede,
ville jeg ikke gøre det. Det er privat og høre fortiden til.'
Åh… Det var jo fra Iáin. Mon det var ment som en forsoningsgave eller en afskedsgave? Elemér ville sådan ønske at han havde skrevet mere. Men han ville åbenbart… stadig… ikke snakke med ham om sin private fortid.
Tankefuldt tog Elemér plads i futonen og strøg pergamentet mod sine læber, mens han nervøst overvejede hvad han skulle gøre. Han kunne godt mærke at han inderst inde havde behov for at rede trådene ud med Iáin. Men det var jo nat, og han sov sikkert, og vidste sikkert ikke engang, at Elemér var kommet tilbage endnu.