Log ind Opret bruger
Krystal
Skaberinden

Rang: Administrator
Tilmeldt: 06.06.2005
Aktive karakterer: 11
Trofæer: 23
Posts: 2459
Denne tråd er en oversigt over Krystallandets historie. Herinde kan du læse om de største omvæltninger eller begivenheder, der har foregået i Landet. Tidslinjen er kronologisk og opdateres løbende.

De ældste tider
År 5.030.000 før Krystalliansk tidsrejning (f.Kt): Guderne skabte verden (siges det).
5000 f.Kt: Klaner, flokke og grupper af forskellige racer bekriger hinanden.
4000 f.Kt: De forskellige racer ser ud til at blive mere civiliserede, deriblandt Dæmoner, Krystalisianere, Elvere, Dværge og Alfer.
3000 f.Kt: De første mindre Krystallianske byer bygges.
2500 f.Kt: Forskellige dele af landet navngives og bosættes af især mennesker: Medanien, Rubinien, Det Centrale og Det Nordlige Krystalland.
2000 f.Kt  Dæmonerne skaber deres eget rige, Kzar Mora.
1000 f.Kt: De første store menneskebyer bygges.

Den Krystallianske tidsregning begyndte da Krystalisianere etablerede sig og blev den dominerende civiliserede race.
Tidslinjen begyndte i år 1, hvor Kong Phaliph den Store kom til magten. Han sad på tronen i 32 år.
Her følger nogle højdepunkter fra år 1 til år 1991, for de racer som har levet længere end de flere, eller for folk som kender til den Krystallianske historie.


Efter Den Krystalisianske Tidsregning begyndte
År 2: Dæmoner i Kzar Mora er blevet særdeles magtfulde og udgør en trussel mod resten af Krystallandet
År 6: Der udbryder krige mellem Krystalisianere og dæmoner: dæmonkrigene.
År 16: Dæmonkrigene afsluttes. Dæmonriget Kzar Mora bliver afskåret fra omverden.
År 17: Elementalerne får tildelt en ø, så de fjernes fra fastlandet.
År 19: Mørkets magter begynder at røre på sig dybt i Amazonitskoven, der på dette tidspunkt dækker store dele af landet.
År 20-30: De dæmoner, der er blevet i Krystallandet jages.
År 32: Kong Phaliph myrdes af sin søn, Thaleth.
År 33: Kong Taleths regenttid begynder.
61: Thaleth afgår ved døden. Hans datter Esolie bliver dronning over Krystallandet.
62: Tilbageværende Dæmoner og Krystalisianere indgår en fredspagt. Esolie samler folket.
År 133: Den første store krig. På de allieredes side; Mennesker, Elvere, Dværge og Alfer. På den anden side Orker, Trolde, Udøde og udskud, som ønsker at få mere frugtbar jord, efter at have levet i ringe kår i flere hundrede år.
År 150: Krigen afsluttes. De allierede tabte store landområder.
År 160: Nogle skovelvere begynder at føle sig tiltrukket af Mørket og søger bort fra deres familier. Mørkelverracen opstår.
År 267-69: Pesten rammer landet. Mange går bort.
År 375: Den anden store krig: De allierede vil udvide deres landområder. Orkerne tvinges væk fra deres områder.
År 379: "Troldetogt" begynder, hvor folk ubarmhjertigt slagter trolde-klaner omkring i landet.
År 381: Krigen afsluttes ved en fredsaftale.
År 390: Mange væsner begynder at slutte sig til det voksende mørke i Amazonitskoven, der omdøbes til Mørkets Skov.
År 600: En dæmon ved navn Zethos erklæres lederen af Mørkets Magter.
År 768: Nordkrystalisianere gør oprør mod styret og gør Det Nordlige Krystalland selvstændigt
År 937-40: Pesten vender tilbage
År 1016: Mørket angriber for første gang Krystallandet. Zethos dræbes og Mørkets væsner drives på flugt.
År 1017: Zethos' søn, Varthen, samler mørkets væsner og erklærer sig selv for "Mørkets Herre."
År 1203-1304: Krig: Krystalisianere forsøger at generobre Nordkrystallandet, som har løsrevet sig kongedømmet.
År 1540: En gruppe opdagelsesrejsende fra fastlandet finder Topalis-øen. Få år efter fordrives det gamles Topalis-folk helt fra øen.
År 1632: Et enormt jordskælv lægger Krystallandet i ruiner. Her opstår blandt andet "Dødens Kløft"
År 1969: Kong Aldemar, også kendt som Lysets Konge, kommer til tronen.
År 1980: Kong Aldemar bekæmper Mørkets Herre. Mørkets magter er stærkt svækkede uden en leder.
År 1991: Kong Aldemar afgår ved døden og hans unge datter indsættes som regent. Lovløse indtager store dele af Medanien.
År 1993: Medanien befries, men hungersnød rammer landet. Den lovløse Samson China Oceans indtager Toropolis Isla.
År 1995: Lysets Krigere kæmper mod de lovløse på Toropolis. Mørkets forkæmpere viser sig igen, men dronningen beskyttes af en adelsmand ved navn Lord Sabbatin.
År 1996: Lord Sabbatin får tildelt titlen som Ridder. Hungersnøden er endt.
År 1998: Kampen for Toropolis Isla fortsætter og Samson Oceans forlader øen. Lord Sabbatin får rådighed over Lysets Hær.
År 1999: En gruppe af det gamle Topalis-folk vender tilbage til tropeøen for at genopbygge deres klan. Der går rygter om, at Mørkets forkæmpere har fået en ny leder.
År 2001: Lord Sabbatin forsøger at overtage tronen ved et militærkup, men fejler og afsløres som leder af Mørket. Han og hans tilhængere drager i stedet til Mørkets Skov.
År 2003: Mørket går i åben krig mod Lyset, indtager store dele af landet og tilfangetager dronningen.
År 2004: Lord Sabbatin erklæres konge af Krystallandet. Inkvisitionen indsættes. Skatterne stiger voldsomt.
År 2008: Det gøres ulovligt at være tilhænger af Lyset. Samson China Oceans indtager igen Toropolis Isla.
År 2010: Lord Sabbatin myrdes af sin general Morgoth Niranon, der overtager magten i landet. Lysets Dronning dræbes. Elementalerne rejser sig i vrede.

Lysets Æra vender tilbage

2011
Morgoth Niranon blev væltet af en rebelsk gruppe, ledt af Samson Oceans og den hemmelighedsfulde Vidor.
Den tidligere Mørkets Lord viser sig at have bevaret sin sjæl, og træder igen frem i en ny, fysisk form. Han overtager igen Midnatsborgen og kontrollen over Mørkets Hær.
En arving fra den tidligere kongelige slægt genvinder tronen og ærklæres den nye Lysets Dronning.
[...]

2012
Den nye Lysets Dronning har nu magten over Krystallandet, men begge sider er svækkede efter den lange konflikt.
Dronningen indsætter en af sine veteraner, Geir Moonblade, som ny general.
Mørkets Lord forsøger at genopbygge sin hær og forfremmer Ethelihn Rine Ishi til general for sine tropper.
[...]

2013
En ny konflikt opstår, da de sagnomspundne Krystaldrager vender tilbage til landet. Disse har sovet i århundreder og udgør nu en trussel for både Lyset og Mørket.
[...]

2014
Dragetruslen hærger stadig og en rubindrage angriber Hovedstaden.
Landsbyen i Medanien nedbrændes af Rutilus Taurus-banden, men kort derefter findes bandelederen Samson Oceans død uden for borgen på Toropolis Isla, som resultat deraf opløses Rutilus Taurus.
Mørkets Lord indgår en alliance med Onyksdragerne. Samtidig slutter en gammel drageart, Opaldragerne, sig til Lysets Hær. Mørkets Hær går i åben krig mod Lyset.
[...]

2015
Mørkets Hær angriber dværgenes rige, Dragorn. Kort tid efter falder riget til Mørket, og generalen, Ethelihn, indsættes som øverstbefalende over dværgeriget.
Flygtninge fra hele landet strømmer til Hovedstaden af frygt for Mørkets Hær. Der er mangel på fødevarer. Den tidligere bandeleder, Samson Oceans, ses offentligt, og det konstateres, at han stadig lever.
Da efteråret indtræder angriber Mørkets Hær hovedstaden, men de bliver slået tilbage af Lysets Hær, der får hjælp fra Elverly og Sarghos. Lyset benytter lejligheden til at tilintetgøre Mørkets tilholdssted i Mørkets Skov, og dette får korruptionen til langsomt at forsvinde i store dele af skoven: Mørkets Skov er ikke længere behersket af Mørket.  
[...]

2016
Mørkets Lord åbner portene til det gamle dæmonrige Kzar Mora, hvor han søger tilflugt.
Dæmonernes kraftfulde magi, der har været oplagret i årtusinder, sender fire frygtelige plager ud over landet:
- Pest, magisk sygdom, der kun kan kureres af dæmonblod
- Kaos, magi, der ikke længere kan kontrolleres 
- Tørke, ikke kun i form af vejret, men også i form af magi, der ikke længere virker
- Mørke, en askesky dækker himlen og lukker alt lys ude
Ved den sidste plage går vulkanen på Topalis i udbrud og folket på øen på flygte.
[...]

2017 
Mørkeplagen hænger stadig over landet, men på den tredje forårsdag vender lyset atter tilbage.
Kort før den sidste plages ophør, angriber dæmonerne i riget Kzar Dûn, for at gøre en ende på ærkedæmonerne - og Mørket.
Kiles præster samler sig i en ny orden: Kiles Orden, og denne får stor magt i landet. Lysets Dronning udnævner ypperstepræsten for Kiles tempel som sin talsmand.
[...]


Vi befinder os nu i det Krystallianske år 2017.
~ Krys ~

Krystal
Skaberinden

Rang: Administrator
Tilmeldt: 06.06.2005
Aktive karakterer: 11
Trofæer: 23
Posts: 2459
Ingen ved, hvordan Krystallandet i tidernes morgen opstod, men der findes utallige historier og legender. Da størstedelen af landets befolkning er religiøse, indeholder de fleste af sådanne fortællinger de 4 ældste guder og gudinder: Isari, Aladrios, Zaladin og Kile.

Følgende historie er blot til fornøjelseslæsning og derfor på ingen måde et krav, for at forstå baggrunden for landets historie. Den er et bud på, hvordan Krystallandet i sin tid opstod - skrevet af Hobbit.

Begyndelsen


Livets oprindelse. Historierne skifter alt efter hvilke stemmer som fortæller dem, hvilke fingre som nedskriver og hvilke øjne der læser. Ingen ved med sikkerhed hvad der skete dengang, men en ting er sikkert, at verden omkring os er virkelig og den har ikke altid været her.
Kloge hoveder begynder at eksperimentere med ideen om almindelige naturfænomeners gøren, udviklede det land vi nu er bosat i. Hver eneste krystallianer har deres ide om hvordan tiden og livet opstod, og alle holder fast på at deres version er bedst.
Den historie jeg nu vil fortælle, er ikke mere sand end den er falsk. Det er hvad jeg har oplevet på egen sjæl og krop, set med mine egne to øjne og hørte med mine følsomme øre. For hvis du rent faktisk lytter til fortællingerne, er der en rød tråd i dem alle. Den røde tråd, som er blevet sat sammen af tusind og atter tusindvis af historier, og nu nedskrevet som historien bag historien. Vores start på livets gang.


Det begyndte, med de fire guder. Hvor disse guder i sin tid er kommet fra, og hvordan disse fandt hinanden i det store hav, er endnu ukendt. Et svar som aldrig bliver besvaret for dødelige såvel som udødeliges øre. Nogen mener at det var tilfældigt, andre ser en kombination af gudernes mål som helheden i deres samarbejde. De begyndte med et sammenstød af energifyldt lys, som guderne slog sig sammen. Udformningen kom frem som farvesøjler der oplyste den farveløse himmel. Farverne var hvid, sort, rød og lilla. Af gudernes sammenstød og lysstråler, fremkom elementerne. Elementerne vågnede op, som guderne kaldet dem til sig og blev en del af gudernes mestervæk. Den hårde jord skød op fra det kuldsorte hav, formede Bjerge, bugter, ørkner og store vider. Vandet skyllede ind over landet, og efterlod tynde og bredde floder igennem hele jordens overflade. Store prægtige vandfald og små fredelige søer. Ildens hede brusede frem fra bjergenes rod og fremsatte vulkaner af aske og død, men som alt andet stilnede af og lagde sig som en beskyttende flade af sten over den muldne jords overflade, og skabte derved klipperne, som var hårdere og mere standhaftige end den muldne jord som lå spredt som denne verdens legeme. Til sidst kom den legende vind. Blæste hårdt og brutalt hen over vandets overflade, gennem jordens høje, klippernes huler og legede med den syngende lyd dette gav. Dens kraft gav udformning og bløde kurver til landets kyster og høje, givende det hele en mere blød form.

Disse fire elementer sammensat gav livet sin oprindelse med hjælp fra den livsgivende vind, sendt af lysets gud. Herefter påbegyndte elementerne deres dvale, sovende i deres nye mesterværk som guderne nu betragtede fra oven, mens Isari's engle lyste som stjerne i natten og vogtede det nye sted, skabt ud af ingenting.

Livet blomstrede frem i form af planter og mindre dyreliv, som langsomt indtog deres nye hjem i fred og harmoni, de første lange år. Som årerne gik og dyrene så deres ende, skabte Kile, dødens gudinde sit dødsrige. Et sted til de faldne, som måtte opgive deres liv i det nye forunderlige land. Her bosatte hun sig og gav sin eksistens til at være portenes vogter og dødens håndhæver. Herefter gjorde racerne deres fremtræden. Elementalerne blomstrede frem fra deres moders krop, jorden, ilden, vandet og luften. Deres knytning til naturen er over det sædvandlige og mange betvivler om disse væsner overhovedet kan kaldes levende. De lever og ånder gennem deres moderkraft, som stammer fra de første ældgamle elementer som nu udgør denne verden. Fra skovenes slanke legemer udsprang de udødelige elvere med ynde og pragt. Fra planternes flor skød alferne frem. Fra buskenes skjul kom halvdyrerne nysgerrigt frem, efterfulgt af kentaruernes vrinsken og satyrernes bukkeben. Minotauerne brussede frem i ørkenens sand, havfolket fra havets bund. Fra bjergenes klipper sprang de robuste dværge, de mægte trolde og brutale orker, mens et mindre, næsten ikke eksisterende folk blev ført med vinden til Topalis, hvor disse levede i uvished om de andre racers eksistens.

Til sidst, men ikke mindst, skabte Aladrios, ligevægtens gud, Menneskerne. Den race, som vandrede over den golde jord, med en imponerende evne til at overleve næsten alle forhold som denne verden kunne smide efter dem.
Men striden kom. Gudernes forskelligheder bruste frem som skummet når havet slog mod klipperne. Mørkets dæmon konge, guden over mørket, Zaladin så misundeligt til, som de tre andre guder skabte væsner til den nye verden. Hadet brusede i hans blik, da evnen til at skabe liv ikke var i hans besiddelse. Dette var forbeholdt de tre andre guders evner. Gennemsylet af had og jalousi stjal Zaladin sjæle fra Kiles dødsrige. Sjæle som havde tilhørt faldne engle, skabt af Isari, og forpinte dem. Korrumperede dem og fik dem ændret efter hans egen form og ønske, til mere og nyt potentiale til den alt for fredfyldte verden som var blevet skabt. Stadig ude af stand til at sætte livet tilbage i disse ny skabte væsner, fik Zaladin en grusom plan. Hvorfor skabte nyt når der var så rigeligt at tage af? Alle de nyfødte unger fra alle disse nye racer? Det måtte kunne bruges til noget. Disse, nu forhadte og hadiske sjæle, blev sendt ud af hans rige af mørke, til at gennemtrænge ind i de uskyldige børns sind og sjæl, og æde sig vej. Bekæmpe deres uskyld og trang til livet. Kvæle dem i søvn, indtil der intet andet var tilbage end en tom livløs skal, som denne dæmoniske sjæl nu kunne overtage og gøre sin egen. Dette blev Zaladins første og eneste race. Dæmonerne. Og med dæmonernes fremtræden fulgte andet rod til racernes eksistens.

Forbandelserne blev de kaldt. Grusomme omstændigheder som kunne ødelægge racernes eksistens, selv efter de var sikre ude af spædbarnsstadiet. En sygdom som kun udviklede sig til mere ubehag end hvad godt var. Med denne sygdom blev to nye racer skabt. To racer som blev forhadt i de små klaner, som racerne igennem et utal af år var begyndt at samle sammen. Racerne som blev udstødt det sekund de vidste antræk, og blev efterladt til døden.

Den ene fik sit navn ganske hurtigt. Væsner som blev glubske, ustyrlige og brutale ulvevæsner hver gang fuldmånen gjorde sin entre på nattens himmel. Kun denne nat kunne sygdommen sprede sig videre til andre, og derfor var det for al vigtighed at disse blev dræbt! Selv deres afkom blev brutalt myrdet, bare for at være sikker på at forbandelsen var brudt, og man erfarede hurtigt at et metal fundet i jorden var effektivt mod dem. Ingen vidste hvorfor, og der er stadig intet svar fundet, men sølv brænder og forpiner varulvenes krop. Mange påstår at det er den lysende sandhed af at se deres egen tilstand og gerninger. Men alligevel fik de formeret sig. De blev flere og flere og hadet i de forpinte sjæle og kroppe voksede.

Dette var ikke den eneste forpint og grusomme race som kom frem. En anden race kom til, som måtte vente længe på sit navn. Blodsugende, blege og iskolde racer. De var smukke, forførende og umenneskelig hurtige. Mange troede at de var udsprunget af elverne. Med deres spidse øre og smukke, nærmest magisk tillokkende udseende. Dette var vampyrerne, som var mindre primitive end varulvene. De blev udstødt, men var bedre til at overleve på kløgt og tale, end den primitive race. Den største svaghed fundet hos disse hurtige væsner, var solens varmende stråler. Solen, som påstås at være Isari’s øje der hviler på jorden og beskytter dem, brænder disse sjæles krop og forviser dem til Kiles dødsrige, hvis ikke man selv får skilt deres hoved fra kroppen. I modsætning til varulvene, kan vampyrerne ikke formere sig på almindelig vis og lever evigt hvis der ingen indvending sker. Deres krop er død, men er stoppet i tid og tilstand som fra deres dødsdom blev dem påtvunget. En gift, påstår folk, men nærmere en virus, som har bosat sig i deres krop og sjæl, og for at undgå forrådnelse er disse væsner tvunget til at drikke det varme, pumpende blod fra et andet væsen. Men da kroppen er død og anses for værende i skilningen mellem de levende og døde, kan disse ikke formere sig. De er ikke i stand til at sætte nyt liv ind til denne verden. Kun blodbørn, gennem deres ofre, som de har valgt at lade leve og give dem vampyrernes forbandelse. Ligesom varulvene holder denne race sig isoleret fra sine omgivelser, og kommer kun frem om natten for at jage. De anses for værende snu og intelligente, så hvorfor skulle de bruge tid på lavere stående intelligente væsner?

Dette er hvordan Krystallandet som vi kender i dag blev til, hvis man sammenligner den ene fortælling efter den anden. Ingen ved om det er sandt, om guderne egentlig eksistere, eller om det er et rent tilfælde at vi er her. Men som tiderne gik, udformede vi os efter deres billede. På godt og ondt.

...


Racerne blev mere civiliserede og påtog sig gudernes idealer og splid. Spliden og hadet mellem guderne var ikke blevet mindre som årerne tog fart og de mindre civilisationer voksede rundt om i landet. De gode og onde bekæmpede hinanden. Freden forsøgte at tale fornuft, mens der endnu var racerne som var ligeglade. Men deres eksistens var blevet frembragt til de mindre kulture som voksede sig større og større, mens templer, statuer og totems blev opsat i ære for deres guder. Som menneskets race voksede i antal og blev den mere dominerende race, på grund af deres evne til at overleve, skabtes der større og større byer rundt om i landet. Alt imens blev der bygget større områder til dværgene i bjergenes dybder, elverne i skovenes rammer, mens dæmonerne voksede mere og mere i antal, uden at nogen vidste hvordan. Som antallet af beboere voksede, udsendte guderne yngre guder og gudinder ud til at varetage folkelige domæner. Disse guder var mere specificerede, men tilhørte alle en overordnet gud. Disse guder bragte håb og glæde til beboerne. Både de gode, onde og neutrale. Specielt orker og de lidt færre raceantal dannede klaner tilhørerne de yngre guder og vælger denne livsstil at følge i livet
.
Det første menneske besteg derefter tronen, Phaliph den Store, hvorefter en ny æra begyndte. Kalenderen opstod og tiderne blev nedskrevet. Dette er krystallandet første tidslinje, startende ved år 1, som ligeledes var Phaliphs første regent år.
Alt imens dette skete begyndte elementalerne, en race som forhenværende havde været i mere eller mindre stilstand, at vågne. Disse blev anset af menneskene for værende farlige, flyvske og ude af stand til at vælge side. Efter længere forhandlinger modtager elementalerne en ø et stykke fra landet. Denne ø flyder med alle deres elementer og lader dem leve i fred. Sorgen over at mindste deres moderland var dyb hos mange, men accepteret af det fleste. Efter denne ændring, brød krigen ud.

Ligesom krystallianerne, var dæmonerne steget i antal, efter at havde korrumperede de forskellige racers børn og slået sig sammen. Krigen brød ud, om hvem som skulle dominere krystallandet. Hvem som var den stærkeste. Krigen fortsatte i over ti over, hvor der ind iblandt skete kongemord, nedbrændinger og større ødelagte områder. Krigen faldt til krystallianernes fordel i sidste ende, og mennesket beholdte titlen som dominerende race. Den dominerende race tog sin hævn mod dæmonernes hovmod og stillede dæmon jagt og mord for døren, hvorefter Krystallandet blev opdelt. Delt op i dem som var for og imod dæmonernes eksistens. En mørk tid blev gået i møde, fyldt med usikkerhed, had og fordømmelser. Alt dette fortsatte indtil en ny regent besteg tronen. En barmhjertig sjæl, Esolie. Datter at den tidligere konge som havde myrdet sin egen fader for at komme til tronen. Esolie bragte folket ind i en ny tid. En ny tid med fred og folket blev samlet, som dæmonjagten blev indstillet og freden blev etableret mellem alle racerne.

Alt herefter, er historier som vi alle kender. Alle kender historierne fra den første konge til nu. Nogen har forstået eller hørt den anderledes end andre, ligesom med Krystallandets skabelse. Dette ligger alt sammen til ørerne som hører det. Krig udsprang igen, i et forsøg på at tilegne sig magt og jord. Sygdomme plager landet, mens fredens alliance blev skubbet længere tilbage, men samtidigmed drager over til at vil tage igen. Fred er en mangelvare og kampen mellem lyset og mørket begynder for alvor at opstå. Fortællingerne og gerningerne er uendelige, som den ene og anden dræber i ære for deres gud. Zaladin dragede stor nytte af racernes had og foragt, samt deres trang til at ødelægge og få ret. Freden blev målet for lyset, men aldrig opfyldt, mens kaos og magt lå hos mørket, og bragte de andre guder i fortvivlelse.

Der gik mange århundreder før tingene for alvor faldt tilbage og befolkningen for alvor tog titlerne mørke og lys til sig. Dette skete med kongen Aldemar. En vis konge, som indtog tronen som den første lysets konge, og med hans styrer blev krystallandet draget ind i en ny æra, der først for alvor træder i kraft ved hans død og den unge datter overtager tronen. År 1 på lysets æra i krystallandets historie.

forfattet af Hobbit
~ Krys ~