Sunny

Sunny

Den Efemeriske

1138
posts
12
karakterer

Sunny 26.03.2008 13:01
jeg er ikke sikker på at det er det rigtige sted jeg skriver det men nu kommer det her hen

det er det med god og ond

altså man kan være god/ond på to måder

1. enten er man god/ond ved andre
2. man er med de gode/onde

altså man kan rent teoretisk godt være god selvom man er superled ved andre, men man kan også være flink hvis man er ond.

så altså hvordan skal man definere god/ond?

Gæst

0
posts
0
karakter

Slettet Bruger 26.03.2008 13:10
De onde ser vel sig selv som de gode, fordi de bare gør hvad der ligger til deres natur, og de gode ser også dem som de gode, fordi de også gør hvad der ligger til deres natur.
Tværtimod, ser de onde de gode som de onde, fordi de gør det modsatte af hvad de selv gør, og omvendt.

Så man kan vel definere god og ond som man vil. Tror også det kommer an på om man selv synes hvad der er godt, og hvad der er ondt...

Gæst

0
posts
0
karakter

Slettet Bruger 26.03.2008 17:02
God og ond kan netop ikke defineres, da alting er relativt.

I visse lande kan du bliver pisket for at benytte kondom, da det bliver betragtet som ondt.

Man kan være god ved at udrydde en milliard mennesker, da det ville være lettende for planeten, men den omtalte milliard vil nok betragte det som en ond handling.

Man kan gøre andre fortræd med gode intentioner eller man kan hjælpe andre med onde intentioner.

Derfor er der ingen måde at finde ud af det på, da det oftest afhænger af flertal og samfundsnormer. Samme "spilleregler" gælder for en fiktiv verden som Krystallandet. Der er ingen måde at måle det på.

Gæst

0
posts
0
karakter

Slettet Bruger 26.03.2008 20:52
det er det jeg mener Vlad... så når man skal skrive profil så er jeg altid i tvivl om jeg skal skrive ond når jeg vil lave personen led men charen er med de gode, men det ender altid med at jeg skriver hvem de holder med [:

(er også Latoris)

Gæst

0
posts
0
karakter

Slettet Bruger 26.03.2008 21:37
Ziraska/Latoris - Så skriv neutral ? Og så skriv efter det, at de fleste nok ville kalde ham/hende ond/god. Bare skriv hvad du selv synes, det er jo sådan set lige meget. Din profil bliver godkendt alligevel ^^

Gæst

0
posts
0
karakter

Slettet Bruger 31.03.2008 22:55
Når det handler om kl, sys jeg at man er God, når man følger lysets dronning.. og "Ond" når man følger mørkets lord.. alt andet er neutralt.. Fo rjeg mener.. siden Handler om krigen mellem lysets dronnings folk, og mørkets lord.. Og derfor, er det jo forskelligt hvad man vil sige er "godt" og hvad der er "ondt"... Såeh.. når det kommer til kl er man god når man følger lysets dronning, og ond når man følger mørkets lord.. Hvis det var sådan at man var ond når man var ond mod andre, og god når man var god mod andre.. hva fanden er neutral så? xD

Gæst

0
posts
0
karakter

Slettet Bruger 01.04.2008 14:31
det vil jeg også mene Katzumetzu
så hvorfor må man ikke studere sort magi når man er god? man kan jo godt være led når man er god
Éliane

Éliane

6
posts
1
karakter

Éliane 01.04.2008 19:05
Hvis vi nu for eksemplets skyld (OG KUN FOR EKSEMPLETS SKYLD) siger at alle muslimer holder med terroristerne... da vil alle nyfødte per definition være onde, da de fødes ind i en muslimsk familie.

Igen er vi ude i et opdragelse/omgivelser spørgsmål.

Fødes man ind i en verden hvor ens skæbne er bestemt på forhånd. Hvis vi nu sammenligner virkelighedens religioner (igen kun for eksemplets skyld) kunne vi sige at kristendommen var lysets dronning og islam var mørkets lord.

Fold i middelalderen var sikkert ikke tilbøjelige til at skifte religion midt i deres liv; den religion de vokser op med (forældrenes) er også den de vil tage til sig.

af det kan vi konkludere at alle børn født af forældre der følger mørkest lord vil gå ud og terrorisere Krystallandet? De vil sikkert blive påvirkede, ingen tvivl om det, men der er forskel på påvirkning fra omgivelserne og handling.

Efter min mening kan en person først betegnes som ond når denne udfører en 'ond' handling, men igen er vi ude i noget værre rod. Igen kan jeg bruge eksempler fra virkeligheden: Hitler

Hitler igangsatte sikkert en verdenskrig i god tro (han troede vel på ét eller andet plan på alt det vrøvl om at jøder var skyld i alt ondt). Han forsøgte at forbedre verden (en god ting) men vejen mod målet kostede adskillige millioner mennesker livet (en ond ting)

På dette punkt er jeg tilhænger af citatet "handlinger er ikke onde, kun intentionerne bag"


Onde gerninger skal også ses fra flere vinkler. Nogle mener at dødsstraf er retfærdigt, men dem der sidder i stolen, ansigt til ansigt vil nok mene at det er ondt at de tager livet af ham/hende (især hvis denne er uskyldig)

Som Vladimir sagde, ondskab er relativt.
Derag

Derag

Lummerhummer

1690
posts
16
karakterer

Derag 14.09.2008 21:08
Nu vil jeg give Éliane og Vladimir ret, dog syntes jeg det bare lidt ekstremere. Der findes ikke godt og ondt, overhovedet.
Der er valg og konsekvens, handling og modhandling, aktion og reaktion.
Selv terrorisme er et begreb man bruger om folk, f.eks. 9. 11. var en terroraktion. Men hvad er forskellen på en terrorist og en frihedskæmper? Synspunktet. Mange mennesker mener sikkert at det var den rigtige ting at gøre, for at slippe fri.

Det nogle kulture gør, er jo heller ikke være end det de kristne gjorde i middelalderen da de tog på korstog. De dræbte alle, i den tro at de ville komme op til gud, og konvertere til kristendommen efter døden.

Folks personligheder, og alt andet ved en person er jo (I følge Freud) Resultatet af forskellige faser af barndommen, hvor de forskelige omgivelser kan forme barnets synspunkter anderledes.

Min pointe er: Godt og ondt er et fedt... Det er svært at forklare, men sådan ser jeg det. Og det er igen defineret af synspunktet.

Morgana

534
posts
2
karakterer

Morgana 25.06.2009 00:10
 Folks personligheder, og alt andet ved en person er jo (I følge Freud) Resultatet af forskellige faser af barndommen, hvor de forskelige omgivelser kan forme barnets synspunkter anderledes.


Tænker du på de orale, anale og ødipale faser?
Hurtigsvar Besvar


Chatboks
Gæst
[smilies]
IC-chat
Online nu: Lux
Lige nu: 1 | I dag: 3